• Zayna

Balklänning, så dyrt!!!

Min dotter går ut 9an och de ska ha bal på skolan! Självklart vill hon ha en vacker klänning och jag vill ju också att hon ska få vara fin som alla andra! MEN jag är mammaledig, hennes pappa ställer inte upp med pengar till klänningen så nu funderar jag på att hyra en klänning. Vill dock inte att hon ska känna sig, mindre värd för det. Jag vet att hennes kompisar har fått välja klänningar från diverse butiker, men de kostar upp mot 2500:- eller mer!! Kan absolut inte betala så mycket! Min dotter frågade mig häromdagen om vi är fattiga!! Jag blev helt ställd! Har aldrig känt att vi är det! Bor bra, har alltid pengar till räkningar, mat och sånt vi behöver. Åker på semester varje sommar! Blev helt paff av frågan. Är hon bortskämd, eller vill hon bara vara som alla andra? Vet egentligen inte vad jag vill fråga här... Ville bara skriva av mig lite... En ledsen mamma här!

• Svar på tråden Balklänning, så dyrt!!!
  • SaramedM

Jobbig sits
    Förklara att om ni hyr har ni råd med en mycket vackrare klänning än om ni köper

• Axels och Annies mamma

Det smartaste oavsett ekonomi är väl att hyra, klänningen ska användas en gång, man kan få en mycket finare om man hyr och så behöver man inte bry sig om vad man ska göra av den efter man har haft den.

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • Tatta

Trist det där med pengar och ungdomar. Alltså att de lägger så mycket värdering i det. När min glamourösa lillasyster gick på bal osv hyrde hon alltid (vi bor i Stockholm). Då, i alla fall, verkade det som det var det smarta valet. Varför betala 2500:- för något man bara använder enstaka gång(er)!? Hyrställena har ju nya fina saker, det är ju inte några lumpbodar precis.

Om det är pinsamt för henne att hyra, säg att hon lånat den av nån avlägsen kusin. Låna är väl ok?

Kolla också på Blocket.se - där finns en hel del. Vem behöver veta att det är begagnat?

Ibland är det nog bra att ungarna fattar att man inte kan köpa allting. Det handlar ju inte bara om man KAN betala eller inte, utan om man VILL lägga pengar på vissa saker.

Lycka till!

• enilorac

Jag ska snart vara tärna på ett bröllop och har nyligen tittat på klänningar. Dessvärre var det nästan lika dyrt att hyra som att köpa. Köper man en klänning så kan man ju sälja den sen också och få igen lite pengar....
    När jag tittade lite på klänningar i bröllopsaffärer fanns det jättefina klänningar runt 1700 kr.

Hon vill nog vara som alla andra....

Lycka till !

Kram C och C

• Thaleia

Personlingen tycker jag att det är så dumt att många utav dessa baler när man går ut 9:an har blivit så "stora". Tycker personligen att den STORA balen ska isåfall vara när man går ut gymnasiet.

• NicoFina

Ja gå in på Blocket.se och sök efter en klänning.
    Oftast är dom bara använda en gång eller inte alls.

Jag har köpt mina tärnors klänningar på Blocket.se och dom var jätte fina.

• abnocto

Alla tonåringar verkar tro att de är fattigast. Det tycker jag inte du ska bry dig om för det är bara något se säger.
    Tycker själv vi har det bra men enligt dottern är vi fattigast bland hennes kompisar. Jag har förklarat att i så fall blir de bortskämda och får inte lära sig om ekonomi så det skadar dem själva i längden.
    Titta som sagt på Blocket och i lokaltidningar för många säljer sina klänningar efter en gångs användandet (så gjorde även jag och förlorade massor)

• Nea85

jag har en som du kan få köpa billigt!
    den är mörkbå super fin..*nu får jag säkert en varning*

• Pirum

När jag var aktiv på nation i Uppsala var det många representationstillfällen där klädnivån var högtidsdräkt. Det är inte så kul att komma i samma klänning varke gång och definitivt inte möjligt att köpa nytt med studentekonomi.

Jag löste det genom att köpa ett snyggt tyg och sy en långkjol. Det gick på några hundralappar. Jag är verkligen inte van att sy men jag kopierade en balkjol jag sett i en affär. Det är inte så svårt.

Att hitta en överdel som är passar till är inte särskilt svårt, det finns många festtoppar, tex axelbandslösa eller halterneck som passar jättebra. Det blir ju mycket mer personligt också.

Sedan kompletterar man med smycken, håruppsättning och om man skäms för att den är hemsydd säger man inte varifrån den kommer.

Ett tips bara.

• Mamsingen

När jag tog studenten köpte jag en jättefin långklänning på SISTERS för 400 kr, som såg ut precis som en balklänning. Kolla om inte ni kan hitta någon lite mer elegant klänning i en "vanlig" affär.

Thats all you got lady, two wrong feet and f*cking ugly shoes.
Svar på tråden Balklänning, så dyrt!!!