• AnnCamilla

Kan man dricka blutsaft?

Hejhej
    Mitt blodvärde har inte gått upp av järntabletterna? Funderar nu på om jag ska köpa och dricka blutsaft? Min barnmorska sa att jag ska öka upp från en järntablett till två! 
    Är det okey annars att dricka blutsaft? någon som fått det bekräftat av läkare eller barnmorska?

• Svar på tråden Kan man dricka blutsaft?
  • Crazy Baby

Jag blev så kass i magen av Niferex så jag drack blutsaft varannan dag och tog järntabletterna varannan! Gick jättebra och mitt blodvärde blev mycket bättre!

• Axelpaxel

jag gjorde det efetrsom jag med hade så dåligt blodvärde. men jag frågade aldrig bm, kankse man skulle ha gjort, hoppas inte det är farligt, hade inte ens en tanke på att det kunde vara det, och de annonserar ju ofta i gravid tidningar
    men fråga för säkerhets skull

Grattis till bebisen

• Marlene B

Dricka? Nej, du ska ta en klunk som motsvarar 15-20 ml. Järntabletter är mycket effektivare än blutsaft. Har du testat att ta folsyra samtidigt som du tar järntabletterna? Jag hade otroligt svårt att höja järnvärdet men när jag kombinerade med folsyra fungerade det bra.

• Marlene B

Jag åt duroferon. 2 om dagen.

• Triple Trouble

det är bara att ta det. Jag tar själv två dureferon per dag, en dos blutsaft samt ett glas Godmorgon Juice med tillsats av järn och folsyra.

• Knego

Jag tog 10 ml på morgonen o 10 ml på kvällen, mitt blodvärde blev lite bättre. Jag skojade till det o kallade det snabbsar. lycka till

• Triple Trouble

helt okej enligt både min läkare och bm. Har haft järnbrist i över ett år och ätit två dureferon under hela den tiden, hjälpte inte ett dugg. Men sen efter godmorgon juicen och blutsaften har den stigit till 118!!! har legat mellan 90-105 i ett år annars

• Lychee

Min bm sa att jag kunde prova blutsaft då min mage knöt sig av järntabletterna så det är bara o använda Däremot är det inte lika koncentrerat så det kanske inte gör nån skillnad med ditt järnvärde..

• Anna D

Min ena bm sa att blutsaft är bra för att hålla järnvärdet uppe, men inte så bra på att öka det. Min andra bm sa åt mig att ta en tablett folsyra om dagen tillsammans med järntabletten, det hjälper kroppen att ta upp järnet bättre. Ta jäntabletterna mellan måltiderna, maten gör det svårare för kroppen.

• cilla83

Jag fick bekräftat av min BM att det går alldeles utmärkt med Blutsaft

• Marlene B
    Coccolina skrev 2007-05-12 15:05:23 följande:
    Dum fråga:Vad är blutsaft??
    En dryck som du köper i mataffären som innehåller mycket järn.
  • Coccolina

Innehåller??? Aldrig hört talas om det....Har konstant lågt jänvärde....haft så länge jag kan minnas) kanske kunde vara något för mig eler är det bara för gravida??

Life's a bitch get used to it!!!
  • AnnCamilla

CloudBerry

Dricka, jo det fattar jag väl att jag ska ta en klunk, men kan dricker väl ändå, inte äter i alla fall...

Självklart tar jag folsyra eftersom jag är gravid...

• AnnCamilla
    Slurpan

Du köper det i hälsokostaffären, det är till för alla
  • cegermyran

Blutsaften är något som mb rekommenderar tillsammans med järntabletter.

• Anna D

Blutsaften kostar hälften på ica jämfört med hälsokost...

• Supermamsen

www.helhetsdoktorn.nu/lathund/blutsaft.htm

Blutsaft är en hälsodryck gjord på rödbetor, morötter och andra rotfrukter och grönsaker.

Meningen är att folk som är lite hängiga på vinterhalvåret skall dricka denna ävja för att få i sig så mycket vitaminer, järn och annat som det bara går.

Gravida som lider av järnbrist brukar vanligtvis få äta antingen järntabletter eller dricka blutsaft.

Namnet Blutsaft kommer från ordet saft och tyskans blut som betyder blod. Orsaken till att ordet blod finns i namnet är att det höra järninnehållet är bra för blodvärdet.

Svar på tråden Kan man dricka blutsaft?