• svabb83

umgänge, pojke 1.4 år??

Hej!
    Jag överväger att separera ifrån min sons pappa. vi arbetar båda inom vården och har obekväma arbetstider.
    hur kan man lägga upp "umgängestiden" sins emellan??
    Pojken älskar oss båda otroligt mycket.
    Men jag vill inte att han ska behöva hatta runt varannan dag oss emellan.
    Andra som sitter/har suttit i samma sitation?
    Hur gjorde ni?
    behöver hjälp!
    Jag vet att det låter konstigt, men jag har svårt för växelvist boende då jag anser sonen allt för ung.
    Att vi ska bo i en lgh varannan vecka så att sonen får ha sitt egna rum känns tyvärr ologiskt... Tyvärr
    Hjälp!!

• Svar på tråden umgänge, pojke 1.4 år??
  • holgers4242

Jag har en son på 1,5 år. Separerade när han var 1 år. Varannan vecka boende rekommenderas inte om barnet är under 3 år. Första 2 månaderna var sonen hos mig (jag bor kvar) alla dagar utom en natten i veckan då han bodde hos sin pappa. men hans pappa kom ofta hit och spenderade tid med honom. Nu sover han hos sin pappa 2- 3 dagar i veckan dock aldrig mer än två nätter i följd. Jag pratade med en barnpsykolog på BUP för att få råd och även med BVC sjuksköterskan.
    Pappan till sonen har varit mycket hemma när sonen var liten (tog mycket föräldraledigt) vilket gör att det är mer OK att han är hos honom mer (sa barnpsykologen) annars rekommenderas en natt per år.
    Hoppas det var till hjälp!

• Snigel84

Vår son på 2 år bor varannan vecka. Han trivs bra med det. Är ofta glad o sprallig och visar inga tecken på att han mår dåligt.

• svabb83

jag och pappan till sonen har pratat om att försöka ha våran son ca tre dagar åt gången.
    pappan har varit hemma väldigt mycket med sonen, var bla pappaledig
    halva tiden.
    känns som att jag sviker min lilla pojke. =(
    han är otroligt mammig och vill mest vara med mig. men jag vet inte annars hur jag ska få det att gå ihop, eftersom jag arbetar kväll väldigt mycket, så även pappan.
    Man gick ju ändå in för att man skulle leva med varandra resten av livet och att sonen skulle få tillbringa all hans lediga tid i sitt enda hem och sova i sin säng och träffa oss båda samtidigt, precis som en vanlig familj...
    Men nu kan vi inte fortsätta leva tillsammans.
    Och eftersom beslutet för separation är mitt så känns det som att jag sviker min lilla pojke *snyft*

• svabb83

det sköna är dock att vi so far sammarbetar och har kommit överrens om att vi ska vara lyhörda för hur sonen tar det. verkar han visa starka tecken på att han saknar ngn av oss så ska vi försöka att träffas, eller att han får träffa den han saknar i några timmar.

• holgers4242

Ni tänker ju på honom i första hand, och ni kommer att se hur han reagerar. Blir ni stressade så blir han också stressad. Det kommer att gå bra!! Jag kände mig jätteorolig i början men det har flytit på väldigt bra.
    Berätta gärna hur det går.

Svar på tråden umgänge, pojke 1.4 år??