• Lily0

För litet foster..?

Jag var hos gynekologen i tisdags och var enligt mina beräkningar i vecka 7+1. Han gjorde VUL och hittade en liten blåsa och en prick med ett hjärta som pickade. Han vred och vände på staven och försökte få en bättre bild men pricken blev liksom inte mer form än så. Sen sa han att jag troligtvis inte var 7+1 utan någon vecka mindre. Detta baserade han på att min menscykel är 32 dagar. Han ville kolla en gång till om två veckor så jag fick en ny tid. När jag kom hem tänkte jag NÄE det stämmer lilksom inte! Jag vet ju vilken dag ägglossningen var och graviditeten måste ju ha inträffat senast 48 h efter det. Jag kan alltså vara 7+0 men inte mindre gången än så. Vad tror ni? Har ni varit med om detta. Jag känner nu att fostret troligtvis har något fel och allt kommer gå åt skogen. Till saken hör att detta är mitt tredje barn och jag har varit på VUL vecka 7 båda graviditeterna tidigare. Då har jag för mig att fostret har sett ut som en jordnöt med en tydlig början och slut, vilket det inte gjorde nu. Jag kan ju minnas fel förstås. Har ni gjort VUL vecka 7, hur såg det ut? Vad tror ni?

• Svar på tråden För litet foster..?
  • niiile

Men kan det inte ta ett par dagar för det att fästa?`

• Lily0

Hur menar ni fäster? Det satt ju fast i väggen förstås, det gör det väl sen flera veckor?

• alvaereva

jag har gjort vul i vecka 7. då sa dom att mitt barn troligtvis inte levde och att graviditeten inte var normal. dagen efter hos en annan läkare sa dom att allt var hur bra som helst och vi fick se hjärtat. veckan efter var allt återigen bra, men fostret var lite för litet. dom sa att det inte var onormalt utan att det kan ha tagit lite längre tid att fästa bara. nu gjorde jag ett vul idag igen och nu hade barnet vucit till sej jättemycket och min bf flyttades återigen ett par dagar. :) antar att man inte riktigt kan förutspå sånt sådär tidigt.. försök att ta läkarnas ord med en nypa salt!

• Lily0

Det låter ju hoppfullt. Men vad jobbigt att kastas mellan hopp och förtvivlan på det sättet!

• Hanna36
    Lily0 skrev 2007-05-11 22:23:57 följande:
    Hur menar ni fäster? Det satt ju fast i väggen förstås, det gör det väl sen flera veckor?
    FRÅN det att du haft ÄL och ägget befruktas kan det "åka runt" i livmodern i upp till 10 dagar innan det fäster i livmoderns slemhinna. och det är ju DÅ du blir gravid från den dagen det fäster i livmodern. Därför vet man inte alltid själv när man blev gravid trots att man vet exakt ÄL dag osv..
  • Lily0

Jaha! Det var väldigt intressant. Här har ni en tvåbarnsmamma med en tredje på gång som inte hade en aaaaning om detta! Pinsamt. Men skönt, då kanske allt är ok!

• Hanna36

Ja, jag hoppas det kan förklara en del! Man lär sig alltid nåt nytt!

• saol

Det är också så att barnets storlek i början varierar väldigt! Min bebbe var också ovanligt liten i v 7 och jag blev tillbakaflyttad fem dagar vid mitt första VUL. Eftersom jag gjort ivf vet jag att det inte stämde med verkligheten och blev jätteorolig. Vid nästa vul två veckor senare såg allt bra ut och bebisen växte så det knakade! Tror inte du behöver oroa dig!

• Bauni

När jag var 7 veckor gången så var mitt 7mm sså då blev jag bakåtflyttad till 6+3, i vecka 13 så blev jag flyttad fram 4 dagar igen :), så det kan ju faktiskt vara lite svårt att se så tidigt- och i vecka 20 bekräftade de det återigen, vilket stämde precis för jag kände när jag hade äggloss. Ägget tar ca 6 dagar att fästa och den tiden räknar man ju med, så att implantationen borde bli 6-7 dagar efter ägglossning.
    Var inte orolig de har ju en felmarginal på nästan någon vecka vid den tiden (då man mäter).
    Lycka till

• Disela

jag har hört att alla foster växer lika snabbt fram till v. 20, sedan efter det så är det lite olika i utveckingen. Jag blev flyttad bakåt 2½ vecka på rutinUL. Hade fått BF 25 april, men efter ett andra ul fick jag 13 maj som BF. Så jag vet inte riktigt hur det där funkar.. En vän till mig trodde oxå att mitt foster hade vuxit långsamt i början,för om det inte skulle vara så skulle jag i stort sett plussat innan jag blev gravid.. ÖHM... Men idag är BF och fortfarande igen bebis..
    Lycka till TS, läkarna kan nog svar på alla dina frågor framöver om du har några!

Väntar på Krypet
  • Jess83

Jag tycker det låter helt okej..
    Jag gjorde vul i v 8 7+ och man såg inte så mycket, ett pickade hjärta är ju ett jätte bra tecken...
    Kunde han mäta måttet?

Jag gjorde oxå ett i v 9 sen ett i v 10 men då var fostret bara lika storm som i v 9 fasst det var det ju en vecka inna, jag vart jätte orolig.. men veckan efter i v 11 då var den helt plötsligt så stor som den skulle..

Dom kan ha jätte svårt att mäta exakt och alla foster är inte precis lika stora...

En annan graviditet: Jag tror det är bra... 1 vecka är helt okej.. Hade läkaren sagt 2 veckor så hade jag blivit mera orolig.. vilket hände mig en gång, kollade i v 8 ( 7+ ) men läkaren sa att jag var i v 6 ( 5+) Vilket jag visste inte kunde stämma... och så var det tyvärr det fostret dog i v 8.

Hoppas allt är bra! Lycka till Kram

(¯`°?.¸ ღ Beräknad förlossning 19maj ღ ¸.?°´¯)
  • Caro Lin e

Jag gjorde ett vul med min yngsta när jag trodde (var helt säker) på att jag var i v 11 eller däromkring, och blev flyttad tillbaka flera veckor! Jag hade i och för sig inte stenkoll på äl, men jag vet när vi hade sex sista gången som det skulle kunna varit möjligt att jag blev gravid, och utifrån det så skulle makens spermier vara ena riktiga superspermier och levt åtminstone två veckor... Vilket ju inte borde vara möjligt. Men, vi kom tillbaka några veckor senare och bebisen hade växt som den skulle, nu är hon en pigg 2½åring som busar i rummet bredvid!
    Det verkar som det kan vara väldigt olika med utvecklingen de där första veckorna, förhoppnignsvis ser det bra ut när du kommer för nästa ul!

• MolleMalin

Har inte läst hela tråden så ursäkta om jag upprepar ngt! Jag gjorde vul när jag trodde att jag var i v 6+1. Bm såg då ingenting o jag fick ta prover o komma tillbaka e sex dgr. Skulle då enl sm vara i v 7+0. Vet exakt vilken dag jag hade ä-l. Blev på detta vul tillbakaflyttad till 5+3. Alltså ganska många dagar. Har e det gjort 7 vul/ul till o det har alltid stämt exakt m den veckan. Frågade bm varför det blev så o då sa hon att det kan ta ett tag innan ägget fäster. Hade dessutom testat + tidigt. Nu när jag vet när ägget fäste testade jag + fem dgr e det fäst. Häftigt att man kan se det så tidigt!

Har du fått ta prover på Hcg? Är säker på att du inte behöver oroa dig! Lycka till!

• Hemliga 72an
    MolleMalin skrev 2007-05-13 15:53:21 följande:
    Har inte läst hela tråden så ursäkta om jag upprepar ngt! Jag gjorde vul när jag trodde att jag var i v 6+1. Bm såg då ingenting o jag fick ta prover o komma tillbaka e sex dgr. Skulle då enl sm vara i v 7+0. Vet exakt vilken dag jag hade ä-l. Blev på detta vul tillbakaflyttad till 5+3. Alltså ganska många dagar. Har e det gjort 7 vul/ul till o det har alltid stämt exakt m den veckan. Frågade bm varför det blev så o då sa hon att det kan ta ett tag innan ägget fäster. Hade dessutom testat + tidigt. Nu när jag vet när ägget fäste testade jag + fem dgr e det fäst. Häftigt att man kan se det så tidigt!Har du fått ta prover på Hcg? Är säker på att du inte behöver oroa dig! Lycka till!
    När kunde du se hjärtat första gången? Hur långt hade du gått du enligt dina beräkningar?
  • MolleMalin

lång ammare: Vi såg att där fanns hjärtaktivitet på det vulet, v 7+0 enl mina beräkningar. 5+3 enl bm.

Svar på tråden För litet foster..?