• LRX

Fälgstorlek - vad gäller?

Hej,
    jag har ett litet i-landsproblem:

Har precis köpt en bil (med 15") och hittade i samma veva ett par billiga 17"-fälgar på blocket. Fälgar och hjuldimension är originaltillbehör till bilen - man kan alltså få dem monterade från fabrik och de är även listade i tillbehörskatalogen för aktuell modell som innefattar eftermonteringstillbehör.

Jag bad säljaren att montera på 17-tummarna innan leverans vilket var OK, men han var tvungen att informera mig om att man egentligen inte får gå upp mer än en 1" i fälgstorlek och jag antar att han menar enligt bilens typgodkännande(?).

Jag ringer vägverket och de uppger att det är "generalagentens bestämmelser som gäller, det som står i instruktionsboken".

Men i instruktionsboken (som jag inte kollat än) måste det väl stå att 17-tummarna är godkända eftersom man kan få dem från fabrik. Eller är det verkligen så att två i övrigt identiska bilar kan ha olika bestämmelser beroende på vilken fälgstorlek de levererades med från fabrik?

• Svar på tråden Fälgstorlek - vad gäller?
  • LRX

Oj då, det här skulle visst ha hamnat under motor - men svara gärna ändå :)

• mullek

Det ska stå på: Del 1 av registreringsbeviset..I rutan: Axlar och hjul..
    Likaså står det på Tilläggsbladet till Del 1 av registreringsbeviset..Under övriga uppgifter..
    Står inte fälgstorleken där så är de inte godkända på din bil..
    Instruktionsboken ska man inte lita helt på, pga att den är lika för den typen av bilar den är avsedd för oavsett motortyp, chassisättning mm...
    I eget tycke 2 likadana bilar kan ha en skillnad som gör att de inte är klassade för samma fälg..T.ex motorstorlek, chassisättning, v-låda mm..

Får hoppas att du blev något klokare på detta...Nu är det så att här i Sverige är inte kollen på detta så hård, varken SBP eller Polisen brukar titta på detta men åker du utanför Sveriges gränser, då gäller det att ha på rätt sorts fälgar på bilen..Blir du stoppad med fel fälgar när du t.ex är i Tyskland, då är det bara att ställa bilen och ta bärgare på den..

Mvh Uffe

Svar på tråden Fälgstorlek - vad gäller?