smittar lunginflammation?
ja som rubriken lyder, smittar lunginflammation?det är en vuxen bekant som har det och vi undrar om det smittar?
ja som rubriken lyder, smittar lunginflammation?det är en vuxen bekant som har det och vi undrar om det smittar?
det beror nog på, det finns olika varianter tror jag, både bakteriell och inte.
ok men det kan smitta alltså??
någon som haft ett barn med lunginflammation? hur märker man om de har det?
Lung inflammation smittas normalt ej. Men för att vara på det helt säkra undvik kontakt.
Min flicka har haft det.Hon hade hög feber,ont när hon andades och så kunde man höra hur det pep när hon andades.
ok, tack för alla svar. det är inte mitt barn utan en bekant som undrade men tydligen har nog inte barnet det trots allt då hon är på väg att bli bättre.
Hon hade en lunginflammation som var virus man kan även ha en med bakterier.
Hej !
Det kan smitta om det är orsakat av en viss sorts bakterie. Fick det själv av sådana bakterier för några år sedan. Är man lite infektionskänslig, så drabbas man lättare.
Mvh tomcar1
Det är smittsamt om man har den baktriellt! vilket ska bedömmas av läkare genom provtagning och lung röntgen.
Det kan vara lite lurt med lunginflammation för vissa blir knall dåliga och andra lite tung i andningen.
om du e osäker gå till en läkare och kolla...
Pneumockocker har ju blivit väldigt välkänt nu.. och det kan orsaka lunginflammation, och den typen av bakteriell lunginflammation är smittsam.