Det svåra valet-hjälp önskas
Står i valet och kvalet mellan planerat snitt och vanlig födsel, men då jag har en jobbig förlossning bakom mig som slutade i akutsnitt det nog åt ett planerat snitt den här gången. Sedan vet jag inte om det kommer beviljas - ska till aurora om två veckor (då jag kommer vara i v. 34) och hoppas på snabb läkarremiss. Vill kunna välja! Blotta tanken på att kanske tvingas genomgå ännu ett akutsnitt...aldrig.
Samtidigt så minns jag ju hur man m ådde efter snittet, hur handikappad man är och hur beroende man blir av hjälp - och den här gången har jag ju en snart treåring att bry mig om också!
Något som ytteligare ställer till det för mig är att jag blev snittad utomlands där rutinerna var annorlunda än i Sverige. Bl.a fick inte pappan vara med under snittet utan man var helt själv. Å andra sidan fick jag vara hos min son direkt jag var ihopsydd - man behövde inte ligga själv på uppvaket.
Känner mig helt okunnig trots att jag genomgått 7 cms värkarbete och en snittförlossning! Så nu hoppas jag på hjälp från er som vet! HUr funkar det med uppvak? Får man vara med sin bebis? När de syr - måste bebis och pappa ut då? Hur funkar det med besök av syskon på BB- OK eller ej? Och framför allt hur länge låg ni på BB? Att vara borta mer än två nätter från min lille pojk känns så svårt...nästan avgörande! Någon mer som kännt så ang. att vara ifrån det äldre barnet?
KAn tillägga att jag bor i gbg och antar att jag kommer snittas (om det nu blir så) på östra.