• LuMa

Flytta ut kanin?

Vi har en dvärgvädur som har bott inne under vintern för att hans dåvarande kompis var tvungen att sövas ner mitt i vintern så då fick båda flytta in.
    Nu på lördag ska jag och hämta hem en Belgisk jätte och har idag byggt en stor utebur på mark åt dom.
    Tanken var alltså att dvärgväduren skulle flytta ut samtidigt som jag hämtar hem jätten så att buren skulle vara ny för båda och ingens revir.

Jag hade ju hoppats på att det skulle vara tillräkligt varmt på nätterna men nu börjar jag tveka.
    Det ligger oftast mellan 0-5 grader på nätterna och det är även minusgrader vissa nätter.

Vågar man ha honom ute över nätterna ändå om han har en bur som är full med halm och en sovbur full med halm där han kan gå in?
    Eller?

Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • Svar på tråden Flytta ut kanin?
  • Skruttis82

man ska inte ha dom ute innan det är 10 grader både på dagen och natten. så nej, jag skulle inte ha honom ute ännu.

• LuMa

Dagtid är det så varmt att han klarar det.
    Kan man då ha honom ute på dagen och ta in honom till natten?
    Funkar det då att dom kommer överrens dagen efter igen när dom är så nya för varandra?

• Skruttis82

att ha honom ute på dagen och inne på natten är ju en bra idé. Men hur det då går om den belgiska jätten är ute hela tiden, och den andra bara är där på dagen vet jag inte. går nog inte att veta förrän ni har testat.
    den belgiska jätten är bara van att vara ute hela tiden eller?

hoppas det går bra, eller att nån annan kan ge er råd.

• Gnista

Det ska vara tio grader även på natten för att kaninen inte ska frysa. Så din nuvarande kanin kan inte gå ute dygnet om.

Vad är det för kön på jätten? Två killar brukar inte gå bra att ha i samma bur. Är din kasterad om jätten är en tjej?

Kaniner behöver ganska mycket tid för att lära känna varandra när dom släpps ihop. Därför kan det vara negativt att sära och sätta ihop dom många gånger den första tiden (som du ju måste om din nuvarande kanin flyttar in nattetid).

Om jag vore dig skulle jag vänta till juni med att sätta ut kaninen du har nu. Jätten kan vara ute från början om den är van vid det. Annars ska den också vara inne, och då kan dom ju lära känna varandra inne Lycka till med niniserna!

• LuMa
    Gnista skrev 2007-05-07 21:42:38 följande:
    Det ska vara tio grader även på natten för att kaninen inte ska frysa. Så din nuvarande kanin kan inte gå ute dygnet om.Vad är det för kön på jätten? Två killar brukar inte gå bra att ha i samma bur. Är din kasterad om jätten är en tjej? Kaniner behöver ganska mycket tid för att lära känna varandra när dom släpps ihop. Därför kan det vara negativt att sära och sätta ihop dom många gånger den första tiden (som du ju måste om din nuvarande kanin flyttar in nattetid).Om jag vore dig skulle jag vänta till juni med att sätta ut kaninen du har nu. Jätten kan vara ute från början om den är van vid det. Annars ska den också vara inne, och då kan dom ju lära känna varandra inne Lycka till med niniserna!
    Gnista och Skruttis:
    Jättekaninen är utekanin, har inte plats eller bur att ha honom inne tyvärr.

Min vädur är kastrerad och han har bott ihop med en hane tidigare och det var inte några problem.
    Uppfödaren trodde inte heller att det skulle vara nåt problem bara man för tillsammans dom på ett ställe där ingen har sitt revir sen tidigare.

Ja, jag får väl hålla min inne tills det blir tillräkligt varmt på nätterna bara och hoppas på att inte jätten kommer att försvara sitt nya revir när jag prövar att sätta ihop dom.
    Han har ju lite mer att sätta ifrån om man säger så..
  • Gnista

Ok, då vet jag. Lycka till och hoppas dom är snälla mot varandra

• LuMa
    Gnista skrev 2007-05-07 21:59:08 följande:
    Ok, då vet jag. Lycka till och hoppas dom är snälla mot varandra
    Tack, det kan behövas.
Svar på tråden Flytta ut kanin?