• Gabriella82

Skicka sperma??

Måste bara fråga...
    Jag och min sambo ska åka till USA för att få donerade ägg. När vi pratade med de i USA så sa de att det vore väldigt bra om vi kunde skicka fryst sperma från min sambo till dom ifall att vi skulle råka ut för nån terrorattack och då inte kunna flyga till USA i tid.

Är det någon som skickat fryst sperma och hur gick ni då till väga??
    Eller ska man chansa på att det inte blir nån terroristattack just då??
    Ska man kontakta en IVF-klinik här och se vad de säger eller är det egentligen olagligt att skicka sperma över jorden så här??

Ska kontakta de i USA igen och höra vad de säger men det vore ändå intressant att höra om nån utav er skickat sperma med post.

• Svar på tråden Skicka sperma??
  • chockoladpudding

jag hade inte gjort de om jag vore er...låter ju helt galet!!!

• Fiaflopp

Näe det hade jag nog inte gjort...eller i alla fall pratat med en klinik i Sverige först.

• wellpapp
    Gabriella82 skrev 2007-05-07 13:31:29 följande:
    Måste bara fråga...Jag och min sambo ska åka till USA för att få donerade ägg. När vi pratade med de i USA så sa de att det vore väldigt bra om vi kunde skicka fryst sperma från min sambo till dom ifall att vi skulle råka ut för nån terrorattack och då inte kunna flyga till USA i tid.Är det någon som skickat fryst sperma och hur gick ni då till väga??Eller ska man chansa på att det inte blir nån terroristattack just då??Ska man kontakta en IVF-klinik här och se vad de säger eller är det egentligen olagligt att skicka sperma över jorden så här??Ska kontakta de i USA igen och höra vad de säger men det vore ändå intressant att höra om nån utav er skickat sperma med post.
    va??!!

ifall NI skulle råka ut för en terrorattack? om det skulle hända så skulle ni kanske inte åka och inseminera er det första ni gör eller?

jag förstår verkligen inte det här inlägget...
  • Jag är Sma

Jag tycker inte att det låter särskilt galet att skicka sperma. Det kan ju hända saker som gör att er resa blir försenad, även om en terroristattack inte är särskilt trolig, och jag antar att de ägg ni väntar på är färska och måste fysas om ni inte kommer fram i tid. Jag kan dock inte svara på din fråga, jag tror att det är svår sak att skicka sperma och inget man själv kan få till. Tänker att det är svårt att få till exakt rättt temperatur under tansporten. Själv skulle jag nog chansa på att resan går som planerat. Lycka till!

• Gabriella82

Alltså...
    Nej det som verkar svårt är ju att hålla exakt rätt temperatur och som det verkar för er har ni aldrig gjort detta och det var egentligen det jag undrade om nån utav hade varit med om.

Nej vi skulle aldrig skicka sperma om vi inte hade kontakt med en svensk klinik, sperman måste ju vara väl förvarad och ha rätt temperatur för att inte bli oanvändbar.

Som "Jag är Sma" skriver så har jag oxå tänkt, att hur stor är risken att vi råkar ut för något under resan dit?? Kanske är bättre att resa några dagar i förväg ifall att det skulle bli strejk eller något annat som inträffar...

Tack för era svar iaf

Svar på tråden Skicka sperma??