• TeeLo

Vart vänder man sig om man vill donera?

Hej!

Jag är en rätt nybakad mamma och vill att fler ska få möjligheten att gå igenom detta, så helt enkelt - vart vänder man sig för att donera ägg?

Vad krävs av donatorn osv.

Hoppas det är ok att denna tråd ligger i 'svårt att få barn' forumet.
    Skriv gärna allt ni vet!

Varma kramar Tess

• Svar på tråden Vart vänder man sig om man vill donera?
  • Fiaflopp

Din lilla ängel....

Du vänder dig till dn närmaste fertilitetsmottagning...

OM du bara visste vad bara dina funderingar gör för oss som kämpar!!!!

• TeeLo

Fiaflopp

Jag ska göra det då, går säkert att googla sig fram till en sån..

Tycker det är en självklarhet, kan man så bör man hjälpa.

• cetta

Hej TeeLo!

Tack för att du överväger att donera ägg. Vi är många som väntar och längtar och är beroende av en annan kvinnas godhet! Detta nedan har jag kopierat från Karolinskas hemsida:

Vilka kvinnor kan ge ägg?

Friska kvinnor mellan 20-36 år
    Man får gärna ha fött egna barn, men det är inget krav
    BMI (body mass index) ej över 30

Hur går det till att ge ägg?

Donatorn kallas för nybesök till läkare, barnmorska och kurator.
    Efter medicinsk och psykosocial bedömning avgörs om kvinnan kan donera ägg.
    Infektionsprover kommer att tas två gånger med minst 6 månaders mellanrum.
    Behandlingen är avgiftsfri och en ersättning på 3000 kr ges för att täcka omkostnader i samband med behandlingen.
    Vad säger lagen?
    I Sverige har man beslutat att barn som tillkommit genom äggdonation har rätt att få veta sitt genetiska ursprung vid mogen ålder. Det innebär att donatorn i framtiden kan bli kontaktad av barnet. De par som tar emot donerat ägg uppmanas att berätta för barnet hur det kommit till, barnet kan sedan söka upp den klinik där donationen utförts.
    I en särskild journal, som sparas i minst 70 år, kommer uppgifter på donatorn såsom hårfärg, hudfärg, ögonfärg, vikt, längd, intressen samt eventuellt släkt och familjeförhållanden att antecknas.
    Donatorn är helt anonym för mottagarparet, likaså är mottagarparet helt anonymt för donatorn.

Intresseanmälan
    För intresseanmälan att bli äggdonator, kontakta
    närmaste fertilitetsmottagning!

Lycka till!

• TeeLo

cetta

åh vilken bra info!
    Jag bor ju i Stockholm så jag ska nog vända mig till dem, Karolinska.
    Så man blir inte injicerad med hormoner eller något?

Hur räknar man ut BMI?

• Fiaflopp

Bor du i sthlm så är det HS du ringer...telefon 08-585 814 32  så kommer du direkt till barnmorskan som hanterar äggdonatoror.

Och du....du ska veta hur vacker din vilja är att vilja hjälpa,SÅ FINT gjort!!

• Jen nifer

Hej. Här är en till som gå ri tankarn apå äggdonation..

Hittade till karolinska o läste där..
    Finns de fler ställen?

Ska ja inte höra av mig till tex karolinska? Ja bor utanför linköping ska ja då höra av mig till nån där?

Nu är våran prinsessa här
  • TeeLo

Nu har jag ringt det telefonnummer som fiaflopp lämnade, väntar bara på att de ska höra av sig tillbaka!

• Fiaflopp

Alltså jag bara måste få säga att ni är aldeles fantastiska och osjälviska människor med ett underbart hjärta,OM ni bara visste...

Har dom ringt från HS?

Det är nog HS du ska ringa också,karolinska är ihop med huddinge...

• TeeLo

Fiaflopp:

Är lite förvånad för de har inte återkommit till mig än men det tror jag att de gör.
    Annars finns det ju fler sjukhus att vända sig till, jag måste inte vara i Stockholm! ;D

• stjärnfru

Jen nifer: Ring i så fall RMC i Linköping (eller kvinnokliniken). Äggdonationer görs numera även där.

• sthlmskatten

Vill bara säga vilka underbara änglar ni är som vill donera ägg och hjälpa till!!

Svar på tråden Vart vänder man sig om man vill donera?