• valentina67

Tvillingar "på begäran"??

Om man gör äggdonation privat utomlands på någon av AVA-klinikerna till exempel, kan man då få "tvillingar på begäran" eller är det omöjligt?? Jag bara undrar hur det går till.

• Svar på tråden Tvillingar "på begäran"??
  • Maura

nej det kan man inte. Vet inte exakt vad som gäller i Finland men på många utländska kliniker kan man få 2 eller kanske tom 3 ägg insatta. Har läst att man i USA kan få 4 ägg (kanske tom fler?) insatta. Däremot kan man ju aldrig garantera att något av dem fäster och utvecklas till ett barn, eller hur? 3 insatta ägg kan ex.vis leda till ett barn, till tvillingar, trillingar eller till ingenting alls. Ett ägg kan dela sig och bli tvillingar

Alltså, trots att man hjälper naturen på traven behöver man fortfarande en hel del tur för att det skall bli en bebbe (eller flera) av det¨.

• isisisis

Men borde det inte vara större chans att något fäster om man sätter in 2st?

• Fiaflopp
    isisisis skrev 2007-05-01 17:18:24 följande:
    Men borde det inte vara större chans att något fäster om man sätter in 2st?
    Det tror jag definitivt att det är men att få tvillingar på köpet är att ta i,det är ju inte säkert att de färster båda två...
  • Maura

Hejsan, jag tror absolut också att det är större chans för graviditet om man sätter tillbaka fler ägg

• Fiaflopp
    isisisis skrev 2007-05-01 17:31:25 följande:
    Nä! Det kan väl ingen garantera!
    Precis Flört
    Men så trevligt det vore om det gick *S*
  • Maura

oh ja, vet att det låter tramsigt men jag skulle så gärna vilja ha tvillingar

• Linsis

Det är inte alltid att det är större chans för att man sätter tillbaka två. Om det ena embryot är av sämre kvalitet än det andra, så kan det till och med göra att chanserna att "guldägget" ska fastna är sämre.

Svar på tråden Tvillingar "på begäran"??