Kan man söka hjälp för förlossningsrädsla INNAN man blir gravid?
Hej,
Efter min dotters förlossning förra året har jag blivit väldigt rädd för att föda igen. Jag var dock inte alls rädd innan min dotter föddes. Sen på förlossningen fick jag sån panik, så att jag inte ens vet om jag kommer våga bli gravid igen. Jag har alltid velat ha tre barn, absolut inte bara ett. Men jag vågar inte föda igen. Det går bara inte, jag kan inte.
Så nu undrar jag om någon här har sökt hjälp för förlossningsrädslan innan en ny graviditet? Kan man göra det utan att de tittar snett på en inom sjukvården? Är så himla rädd att de bara ska avfärda mig och säga typ "om du är så rädd så bli inte gravid då".
Men jag vill inte att det här ska stå i vägen för att vi ska skaffa ett syskon till Wilma, jag vill att hon ska få ha ett syskon och jag vill inte bara ha ett barn. Men jag är helt blockerad när det gäller tanken på en till förlossning.
Wilmas förlossning tog 26 timmar, jag var öppen 10 cm i 9 timmar och jag hade krystvärkar i 3 timmar. Sen fick de ta henne med sugklocka. Och visst, det var nog ingen svår förlossning om man jämför med många andra, men jag fick sån panik. Panik över att det kändes som att "nu dör jag, nu brister mitt skelett och jag & mitt barn kommer dö". Den dagen Wilma ska få ett syskon kommer jag gråta av rädsla i 9 månader.
Jag vill verkligen ha ett snitt nästa gång. Jag vet att det inte heller är en dans på rosor men jag är så vansinnigt rädd för att få sån panik igen. Men för att det ens ska bli aktuellt med ett ev snitt så måste jag ju bli gravid igen, och som det känns idag så vågar jag nog inte det.
Så nu åter till min fråga, kan man söka hjälp för förlossningsrädsla innan man blir gravid? Någon som har gjort det och kan berätta om hur du blev bemött?
Kram från Elin