Deklarerande studenter- en fråga till er!
Kan man göra avdrag för resor som student?
Kan man göra avdrag för resor som student?
Inte om du har studielån via CSN.
Men om du har aktivitetsstöd får du dra av för resor.
Menar du resor till och från ett jobb du har vid sidan av är det OK att dra av, men då ska du ha kommit över grundavdraget på 7 000:- först.
ett tillägg: I vissa kommuner med många lågutbildade kan man ju få resorna helt betalda. Kna vara värt att kolla upp om man bor på liten ort. Fast det är ett bidrag och inte avdrag.
ok, tack. har csn.
läste på skatteverkets sida och där stod inget om csn och reseavdrag.
Någon som gjort avdrag för resor som studerande och fått igenom?
Jag undrar ockdå, en klasskompis till mig sa att hon drog av för sina resor till och från skolan men jag hittar ingenting om det någonstans så jag antar att man helt enkelt inte får det.
Man får lov att göra det upp till en viss summa, måste ha sparade kvitton. Vet att jag tänkte göra det för mitt år när jag pluggade i Kristianstad och pendlade från Malmö. Men det var inte tillräckligt för att komma över beloppet.
Ring till CSN de vet vad som gäller.
Avdrag kan man få bara för kostnader man har haft för en intäkts förvärvande. Har man kostnader för att ta sig till och från sitt arbete får man därför dra av dessa i deklarationen eftersom kostnaderna har varit nödvändiga för att man ska kunna tjäna in sin lön.
När man studerar med lån från CSN har man ju dock ingen intäkt! Visst, man får pengar varje månad, men det är ju ingen lön för studierna utan lån och bidrag. Även om man har haft kostnader för att ta sig till och från plugget kan man alltså inte få avdrag för dessa kostnader eftersom studierna i sig inte ger någon lön. Att vissa gör det ändå och räknar med att inte bli granskad och upptäkt är en sak, men det gör det ju inte mer rätt. Det finns mycket folk chansar på här i världen som är fel men det gör ju inte det man gör till rätt .
CSN har säkert koll på en massa när det gäller studielånen, men de har inget med avdragsrätten för kostnader att göra. Där är det i stället Skatteverket man ska kontakta för frågor eftersom det är Skatteverket som i slutänden granskar deklarationerna
(Studerar man med aktivitetsstöd eller på en arbetsgivares bekostnad är det dock annorlunda eftersom de pengar man då får mer kan liknas med en lön.)
Havsblomma; Tack, nu behöver jag inte fundera mer på det!
Gick jätte att göra avdrag som student för resor till och från skolan. Enligt folket på skatteverket så uppfyller man villkoren för reseavdrag om man är studerande med csn samt har ett visst avstånd till skolan och en viss tidsvinst mot att använda kollektivtrafik om sådan finns.