• Anonym (Sussi)

Gravtest? när tidigast?

När kan man som tidigast kolla om man är gravid?
    måste man vänta ca 10 dagar efter att mensen uteblivit?

Finns det sådana att köpa på apoteket?

• Svar på tråden Gravtest? när tidigast?
  • Emerald88

Nej om du kör med clearblue test så kan du kolla tre dagar innan du förväntar att få din mens. Annars om du tar med ett annat test så kan du testa samma dag som du förväntar din mens.

• Cecese

Samma dag som du väntar din mens ska du kunna göra ett test och ja det finns test på apoteket.

• xenaa

du kan göra ett test 3 dagar innan beräknad mens. så du behöver inte vänta 10 dagar efter mens.
    Ja de finns på apoteket. jag har använt Clearblue och tycker dom är bäst faktiskt.

♥Är i v.33 - BF 16 juni - 52 dagar kvar♥
  • Jiie

Har du lite oregelbunden mens är det ju alltid bättre att vänta nån dag, men har du regelbunden så testa dagen innan
    Även om man KAN testa 3 dgr innan så kan ju ägglossningen kommit nån dag senare och det har kanske inte hunnit utsöndras så mycket Hcg!

Lycka till!!

Efter 2 år har äntligen Pyret flyttat in...
  • Anonym

Du kan testa så tidigt som 7 dagar efter att ägget fäst i livmodern (det är förståss inte lätt att veta när det fäster men för att vara säker kan du prova ca 10 dagar efter ägglossningen) I de flesta fall ger grav.test utslag redan då. Är man gravid så är man. Det är bara i vissa fall grav.test visar + så sent som vid BIM eller efter, då man har en låg halt av hcg-hormonet i kroppen)
    Ha en bra dag :)

• Anonym (Sussi)

Okey

tack för alla era svar
    Visste inte att man kan testa sig så snart,
    Hehe

• Anonym

Men tappa inte hoppet om det skulle bli - när du testar tidigt, vissa kvinnor kan som sagt ha låga halter av hormonet i kroppen i början av graviditeten och testa + senare :)

• Mumin75

Jag köpte ett test på apoteket: Preg. Jag testade mig på samma dag som min beräknade mens och fick ett ganska starkt positivt streck, min ägglossning kom dessutom 5 dagar för sent den månaden så jag testade ju positivt redan 9 dgr efter befruktningen.

• Anonym (Sussi)

Då kanske det är bäst ändå att vänta ett tag fast man vill ju veta NU gärna under tiden man har sex

haha skoja bara , men jag får nog vänta några dagar ialla fal

• Anonym (Sussi)
    Mumin75
    Oj det var tidigt, då kanske man skall iväg till Apoteket ialla fall ju
  • Anonym

:) Jag förstår precis vad du menar... jag är i precis samma situation *hihi* Men tänker ändå att blir det så blir det, blir det inte så får det bli nästa gång :) Det kan ju ta ett tag att bli med barn :)

• Anonym

Mumin75: Nu när du är i farten med trådstartaren som jag verkar vara i samma situation som... Kan du svara på det här? :)
    Sex 22a april på kvällen
    positivt på ÄLstickan på morgonen 23e (inte jättestarkt men på väg att bli)
    24e starkt ÄLstreck, ont i ÄLmagen...
    25e jättesvagt streck på ÄLstickan
    Sex på kvällen...
    Nu till frågan, när brukar ägget fästa om det nu kommer göra det? :)
    Hur var det för dig Sussi? :)

• Anonym (Sussi)

till Anonym

Tack för länken

jag har nästan som dig, fast jag börjar ana att min ÄL är senare denna gång, pricis som det var för Mumin75.

Fan jag har ju ingen ÄL test heller jag får gå på magkänslan

Men det måste ju bli nått för dig ialla fall

• Anonym (Sussi)
    Anonym

Du skulle kanske ha gjort det den 24 oxå för att vara på den säkra sidan?
  • Anonym

Sussi: :) Ja kanske det... men saken är den att spermierna lever 3-7 dagar i kvinnan vilket innebär att de kan vänta in ägget då själva ägglossningen äger rum... Och dessutom är det bästa att ha sex varannan eller var tredje dag dagarna runt ägglossningen... då kvalitén på spermierna då blir bättre och de blir också fler... alltså: man ska helst inte ha sex ofta om man vill bli med barn :)

• Mumin75

Anonym: Låter ju som du hade din ägglossning den 24:e och då kan du mycket väl blivit gravid eftersom du hade sex den 22:e, spermierna kan ju som sagt leva ett ganska bra tag.

Själv har jag aldrig tagit tester för att ta reda på när jag har ägglossning. Jag har alltid känt av den själv när den kommit. Och när jag blev gravid med lilltösen (som inte var planerad, men självklart överlyckliga över henne i allafall) så kände jag inte min ägglossning när den borde kommit. Efter 5 dgr trodde vi att jag bara hade missat o känna av den och vi hade sex i tron om att vi var på den säkra sidan men senare på kvällen kände jag när ägglossningen kom, och mycket riktigt så blev jag gravid och när vi senare gjorde ultraljudet o dom räknade ut den beräknade befrukningen så stämde det exakt på den dagen vi hade haft sex och jag kände att jag hade min ägglossning.

Svar på tråden Gravtest? när tidigast?