• Prijar

Hjälp med att välja begagnad bil för max 120.000

Bilen måste funka för 5 personer. Har inte testat någon än, men jag har tittat lite extra på Peugeut 307SW och Ford C-max.
    Har ni nån åsikt om dessa eller tips på andra bra val så är jag er evigt tacksam
    Ska försöka att göra bilköpet i veckan som kommer så jag hoppas att någon där ute hinner svara.

• Svar på tråden Hjälp med att välja begagnad bil för max 120.000
  • Knasen74

Jag hade nog köpt en bättre begagnad men lite större typ en kombi som Volvo V70 eller Saab 9-5. Så mycket lättare att lasta in barnvagn plus annat. Har ingen erfarenhet av de bilarna som du nämner. Saaben och volvon kan nog vara lite små om du pratar om 5 vuxna men annars är de nog passande i storlek.

Kör du många mil per år så är ju dieselmotor ett ganska bra alternativ. Speciell om du köper en så ny att du får miljöbidrag.

• Pixboy

Vet att Peugeot 307SW är att föredra framför vanlig 307 kombi då SW är aningens förlängd vilket ger bättre utrymmen. Peugeot 1,6 motor är lite för klen för att orka med hel familj plus last så satsa på 2,0 eller diesel.

Om ni har barnvagn med i bilden hade jag nog hellre kikat på Ford Mondeo av nyare generation än en C-max då bagageutrymmet är bättre disponerat.

• Prijar

Har inte tänkt så mycket på Saab och Volvo fast dom egentligen borde vara vettiga alternativ. Fått för mig att dom ligger lite högre i bensinkostnad.

Det är 2 vuxna och 3 barn som ska vara i bilen.

Det är 2.0 liters motorn jag har kollat på när det gäller peugeoten. Barnvagn är med i bilden.

Har tittat en hel del på Mondeon också men blivit lite skrämd pga att det verkar vara lite lotteri om man får ett kanon eller uselt exemplar av dom. Det är i och för sig bara vad jag har läst.

Tack för svaren.
    Fortsätt gärna skriva :)

• baulan

hej hej hoppas att du inte har gjort ditt bilköp för jag rekomenderar opel zafira det är en bra och rymli bil lycka till med bilköpet //bernie

• Prijar

Hej Bernie!

Kör Vectra nu och är ganska missnöjd med den.

Däremot läste jag att Zafira uppdatering från -05 ska vara en riktig höjdare. Tror kanske den blir på gränsen till för dyr, men hittar jag en i rätt prisklass så e den helt klart aktuell.

Vilken motor tror du man behöver för att man ska kunna göra vettiga omkörningar?

Vilken årsmodell är det du har erfarenhet av?

• Prijar

Jag bor utanför Helsingborg men hittar jag rätt bil för rätt pris så e jag villig att åka en bra bit för den.

• Pucke

du kan få köpa våran passat variant -03 för 95 om du vill

• målvakten

Jag skulle satsa på en Saab 9-5 combi. Har många bra lösningar med lasturymme osv. Har även 3pungts bälte på alla platser och en av det säkraste bilarna i vägarana.
    Den drar inte farligt mycket häller 0,7liter/mil om jag inte mins fel, Blandad körning, något mer i stan.

2,0T 2,3T eller Aeron skulle jag rekomendera

Själv skulle jag ta Aeron mer häst och bra acerlation.

Hoppas mit svar hjälpte nåt

• Martin1980

Du får en Ford Mondeo 2,0 kombi -03 för detta pris.

Kollat på någon sådan?

• Prijar

Vi räknade om och kom fram till att det var bättre om vi höll lite i pengarna.
    Så idag har jag varit och köpt en -01 Peugeot 406 2.0 kombi istället...

Den låter fint i motorn och är väldigt komfortabel att åka, så
    jag är väldigt nöjd.

Tack för alla tips!!!

//Ola

• LRX

Grattis till bilköpet, du har antagligen fått en komfortabel bil utan barnsjukdomar, bilmodeller är ju som bäst strax innan de läggs ned.

För andra som (liksom jag) letar efter kombi runt 120-130tkr så finns det mängder att välja på. Att Saab 9-5 eller Volvo V70 är att föredra pga ökat lastutrymme stämmer inte, många av kombisarna i en klass under lastar mer än svennefavoriterna. Skoda Octavia t ex låg tidigare m.e.m. i golf-klassen, men har idag utrymmen några få centimetrar mindre än nya Passatens. Det stämmer inte heller att Peugeot 307 SW är förlängd jämfört med "vanliga" 307 kombi, de har samma axelavstånd. Däremot har SW smartare och mer flexibel inredning, ibland med 5+2 sittplatser.

Många som kommenterar bilval lever kvar i gamla föreställningar om att franska bilar rostar och Mercedes har kassaskåpskvalitet osv. Att Renault har ett av marknadens bästa rostskydd (och MB ett av de sämsta, trots 30-årig garanti) är ett exempel på att det inte går att generalisera så längre. Plattformstänkandet gör också att många tidigare konkurrerande bilmärken med vitt skilda egenskaper nu för tiden är koncernkollegor med många delade komponenter.

Kombis runt 120.000 kr
    SAAB 9-5 (facelift '02 runt 10.000 mil)
    Volvo V70 > 12.000 mil
    Ford Focus '05
    Opel Astra '05
    Renault Megane '04 (runt 100.000kr)
    Renault Laguna
    Peugeot 307
    Opel Vectra '03 (glöm inte heller Opel Signum)
    Ford Mondeo
    Volkswagen Passat (facelift '01)
    Audi A6 (liten facelift '01)
    Audi A4 (ny modell '02, långmilare)
    Citroën C5 (innan facelift '05)
    BMW 5-serie

Svar på tråden Hjälp med att välja begagnad bil för max 120.000