• Anonym (Hårding)

Vad för mat har laxerande effekt?

Jag är jättehård i magen, riktigt förstoppad.
    Ska åka och handla och undrar vad för mat som har laxerande verkan?

Alltså inte mat som håller magen i gång och motverkar förstoppning, som ex fibrer, utan mat som gör att man blir lös i magen.

• Svar på tråden Vad för mat har laxerande effekt?
  • Angiie

Det är väl vad hetere.. katrinplommon som funkar då väl ?

• Kofttanten

Dietorelle-kolor eller annat artificiellt sötat godis

• Anonym

för många läkerol men de e iof ej mat

• Anonym

ta laxoberaldroppar eller nått istället...

• Knasiga morsan

Katrinplommon fungerar väldigt bra och det finns också juice i detta som kan hjälpa till!

Sedan finns det ju laxeringsmedel på apoteket om du vill köpa det, kanske inte världens roligaste..

Sedan så kan du ju testa aprikoskräm!

• ims67

Katrinplommon i alla former.

• Meduziz

Linfrön (häll i ett glas vatten och låt stå nån minut, svälj alltihop)

Sockerfria halstabletter. Ät ett par påsar så ska du få se på grejer! *erfaren*

blötlagda Katrinplommon/fikon.

Lycka till och kolla först att du har nog med toapapper hemma!!

När får jag bli mamma då?
  • Meduziz
    Ta dock inte mer än 4 MSK linfrön per dag då de innehåller Vätecyanid och risken att bli förgiftad finns om man överdoserar.
  • Meduziz

4 MSK Ska vara 10 MSK..
    Silly me!

Vätecyanid (blåsyra) finns i linfrö. Förgiftning riskeras vid intag av mer än 10 msk per dag, vilket motsvarar mer än 100 g linfrö per dag. Ett intag av upp till 4 msk per dag anses inte innebära någon förgiftningsrisk. Trots att cyanid är ett gift så behöver vi små mängder för att kroppen ska fungera normalt. Cyanid behövs t ex för att bilda vitamin B12.

• Anonym (HOT!)

Kryddstark mat, typ heta chilirätter, indisk curry etc har också en laxerande effekt.

• Zimlis

Rekommenderad mängd hela linfrö är 1-2 msk per dag - läste nyss på Go Greens förpackning

• PimPim1

Såg att tråden var gammal men jag har ett jättebra tips på laxerande örtte om någon är intresserad. Riktigt bra effekt, helt naturligt, och man kan blanda olika starkt beroende på hur kraftig verkan man önskar. Kan skicka innehållsförteckning och länk om någon är intresserad PM

• Anonym (Llg)

Inte mat men ett tips är magnesium.

Svar på tråden Vad för mat har laxerande effekt?