Blanda träslag?
Jag undrar ifall det är fint att blanda ek och valnöt i ett hem?
Jag undrar ifall det är fint att blanda ek och valnöt i ett hem?
i samma rum eller? är det i samma rum så tycker jag att man ska hålla sig till ett träslag, men man kan ha olika träslag i olika rum...
i köket och hallen har vi ek och i vardagsrummet valnöt?
men då tycker jag att det funkar!!
Alltså, är det inte i samma rum är det helt okey. Vi har en villa och jag skulle inte vela att hela villan går i ek eller något annat träslag. Gäller det ett rum så tycker jag man ska hålla sig till ett träslag, men är det olika rum spelar det absolut ingen roll..skulle bara vara tråkigt om alla rum ska se likadana ut.
I vårat sovrum har vi valnöt och i köket plus vardagsrummet har vi ek, resten av rummen ska göras om, så där har jag inte bestämt mig ännu för vilket träslag det blir.
Och det viktigaste av allt..även om någon annan inte har samma smak som du ska du ändå göra det du vill och det du tycker är snyggt, det är trots allt du som ska bo där och då behöver du inte bry dig om andra trivs där eller inte =)
Med åren har det blivit ganska blandat hos oss (mest ek och björk) och så länge de går i ungefär samma nyans så är det helt ok tycker jag. Däremot var det inte så snyggt med Ikeas bok och deras ek, det skar sig liksom...
Det finns inget ängsligare & tristare än att komma in i ett hem där allt är supermatchat och i samma träslag! Som inredar-aspirant och allmänt inredningspassionerad så tycker jag att det går utmärkt att blanda träslag i både ett hem men absolut även i ett rum! Inte hur som helst självklart men om du tänker igenom hur de olika träslagen harmonierar med varandra(olika nyanser, strukturer etc) så kan man få ihop en jättefin helhet med en massa olika träslag.. ex: Kanske inte blanda en grovhuggen obehandlad furumöbel med en mörklackad mahognymöbel men gärna en oljad valnötsmöbel med en lätt mörkbetsad & vaxad ekmöbel! Jag sitter just nu och räknar hur många träslag jag har i mitt vardagsrum... fyra! Å jag lovar att det är fint! Lita på ditt egna omdöme om vad du tycker är vackert och vad som tillsammans känns harmoniskt!
Jag tycker att möbler i ett rum ska vara samma träslag, men golv kan däremot vara av ett annat. Jag är sugen på mörkt valnötsgolv till våra ekmöbler i sovrummet (skulle passa till de mörkbruna takbjälkarna) och det tror jag skulle funka bra! Att blanda möbler kanske också funkar men visst är det fint när det matchar.
I olika rum kan man så klart ha olika tycker jag!