• Lilla Frögurkan

Mollipect och amning? Någon???

Jag är desperat efter ett svar om jag kan ta Mollipect trots att jag ammar. Jag hostar sönder mina lungor och mitt ansikte spränger varenda gång jag hostar.. Jag har influensan.. Jag verkar inte ha någon feber längre iallafall och jag vägrar sitta på sjukan med två små barn för att bara få hostmedicin utskrivet... Så jag har Mollipect hemma, och det står att det är oklart om Mollipect går ut i bröstmjölken. Rådfråga läkare.

Någon som har ammat och tagit Mollipect?

• Svar på tråden Mollipect och amning? Någon???
  • Rulltrappa

om amning vet jag inte, men jag fick MASSOR av mollipect utskrivet när jag var gravid.

• Hemliga 72an

Ring sjukvårdsupplysningen 1177 och fråga. Dom vet. Lycka till för jag vet hur det är. För en månad sen hostade jag sönder 2 revben och det var ingen trevlig upplevelse. Var sjukskriven 3 veckor. Kan inte ta flytande medicin för det kommer upp med en gång. Hoppas du får ta så det släpper på dig. Lycka till!

• Lilla Frögurkan

Hmm, och det går ju "direkt" till barnet då ju..? Varför skulle det då vara dåligt när man ammar..?

*puffar*

• Helgona
    Amning

Man vet inte om Mollipect går över i modersmjölk. Tala därför med läkare före regelbunden användning av Mollipect under amning. 

Står det om Mollipect på Fass-nätet

CARPE DIEM
  • Helgona

Jag tror inte at det skulle vara någon fara för man kan ju ge det till barn från 6 månader o det är också helt ok när man är gravid...

CARPE DIEM
  • Lilla Frögurkan

Sonen blir ju sex månader nästa vecka.. Kanske det inte är nå fara ändå då, eftersom han är så pass "stor"..?

• Rulltrappa

jag skulle nog ha tagot det, men om du är orolog så är det ju bättre att du ringer och frågar de som vet. :)

• Modesty2000

Jag hostar så muffen håller på att trilla ur och jag fick Mollipect utskrivet av läkare i fredags. Jag ammar och Fia är 2,5 veckor...Mollipect går över till bröstmjölken men ingen fara ska det vara...och om mamsen mår bättre brukar det vara det bästa för bebis, så jag tar min medicin.

• Lilla Frögurkan

Vården är så knäpp i denna stad.. Får ju vänta i timmar på att dom ens skall ringa upp.. *s* Jag vill bli lite bättre nu, och jag vill få upp något när jag hostar. Som det är nu så har jag "torrhostat" till jag nästan kräkits, i åtta dagar nu... *bluäääk*

• trollet31

jag har ätit mollipect och då var grabben 2 veckor, så de var ingen fara sa min läkare.

• kajko

jag fick mollipect utskrivet åt sonen 8mån så det borde inte vara någon fara

• Lilla Frögurkan

Jag var till vårdcentralen igår och fick konstaterat att jag har en infektion i lungorna.. Så det skrevs ut antibiotika. Nu blir ju jag äntligen av med problemen. Mollipecten funkar bra för övrigt!

Tack för alla era svar!

• Anonym (Sjuksköterska)

Har löst denna tråd och vill bara kommentera att på FASS.se, Janusmed biverkningsprofil för graviditet och amning eller Mollipect hemsida står det att man INTE ska ta det under amning och graviditet. Det saknas forskning men man har sett att pseudoefedrin går över till så mycket som 70% i bröstmjölk. Dvs om man helammar blir det 10,5mg och dosen från 6månader är 2,5 mg. Finns ingen forskning om bromhexin effekter på foster alls och avrådes ifrån. 

Är ju nu en gammal tråd men ville bara tillägga så ingen riskerar något. 

Svar på tråden Mollipect och amning? Någon???