• Forgive not forget

Måst man ha utbildning för att vara flygvärdinna?

Om man måste, hur lång?

Jag bara undrar (:

• Svar på tråden Måst man ha utbildning för att vara flygvärdinna?
  • MissKate
    Utbildning Flygvärdinnor/flygvärdar utbildas i samband med rekrytering vid respektive flygbolag. Avgiftbelagd grundutbildning finns också hos fristående utbildningsanordnare.

Det är vanligt att börja som sommarvikarie eller timanställd innan man får en fast anställning.

Kraven varierar mellan de olika flygbolagen. I regel krävs gymnasieutbildning och goda språkkunskaper. Erfarenhet från serviceyrke inom till exempel hotell, restaurang eller resebranschen efterfrågas också. Sjukvårdsutbildning eller erfarenhet från sjukvården är meriterande.

Lämplig ålder är vanligen 22-30 år.

För att få anställning som flygvärdinna/flygvärd ställs det också krav på fysisk kondition, längd, synskärpa utan glasögon och simkunnighet.

För att bli steward med ansvar för måltiderna krävs dessutom restaurangutbildning eller flera års erfarenhet av restaurangarbete.

utbildningar.ams.se
  • snyggare än dej iaf

Konstigt. Min polare är flygvärdinna men hon har ingen som helst utbildning. Hon är inte mellan 22-30, hon är 44.
    Av henne krävde dom bara tidigare jobberfarenheter, att man kan hålla tider. Det tycks vara olika

• principisessan

men hur lång utbildning behöver man då för att kunna servera minimala portioner med mat, små små små flaskor med sprit samt stå längst fram i planet och peka åt olika håll när de visar säkerhetsfilmen?

• snyggare än dej iaf

m u m i n: Smart. Men man behöv ju nu mera ha utbildning till städerska också, ganska invecklat, dom måst kunna dator! Min mormor går på den, och jag får ofta hjälpa - senast lagade de ett arbete om Bomull?! Vad hardet med städning att göra.. :S

• Indianica

Kolla med flygbolagen, dte skiljer sig. Ofta är det mest baserat på längd och språkkunskaper samt synskärpa. Språkkunskaper är ju ofta ett plus.

• strawberryicecream

Haha mumin. En flygvärdinnas huvuduppgift är SÄKERHET och allt sådant får de lära sig på bolaget. De flesta kräver gymnasiekompetens och eventuellt lite arbetslivserfarenhet men det är det enda, man behöver ingen högskoleutbildning.

• Jullan02

När flygbolagen rekryterar brukar man få gå en utbildning genom dem, säkerhet och sjukvård, framförallt säkerhet!! Språk är alltid meriterande, samt erfarenhet från serviceyrke.

Svar på tråden Måst man ha utbildning för att vara flygvärdinna?