• TjEjLiGaN

Hej! Är ganska ny just när de gäller "svårt att få barn"

Jag har inga problem att få barn om jag använder mig av en man. Nu är de så här att jag lever ihop me en kvinna. Hon vill gärna ta ut ett ägg o "stoppa in" i mig så att vi får ett barn me bådas gener.

Nu till frågan. Hur går äggdonation till?

Vi har dock ingen tilltänkt pappa men tänkte göra allt genom att få hjälp av vården.

Alltså jag vill inte gå ut på krogen, ragga upp en karl o sedan föda barn. Vill liksom veta ögonfärg, längd, sjukdomar osv som man får om man träffar personen på krogen el dyl men vill som sagt göra de under kontrollerad form.

Min lilla tjej är mitt liv. Utan henne är jag ingenting.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-09 21:14:28:
    Hahaha jag talade om vad jag läst här o hon sa, finns bara ett alternativ. Vilket vet jag inte, verkar hemligt. Hur som helst vill hon inte att de bara ska vara hennes gener så de här me äggdonation är bortblåst.
  • Svar på tråden Hej! Är ganska ny just när de gäller "svårt att få barn"
  • Barbabok

Hej
    Jag tror inte ni kan få den hjälpen du beskriver genom den svenska vården.
    Äggdonation får ej ske samtidigt som spermiedonation, vilket är vad som skulle ske i detta fall. Vet inte hur det är med donator när paret har samma kön, om ni ens kan få hjälp med donator då. Tror ni får vända er till t.ex. Danmark för spermiedonator där.

Oavsett önskar jag lycka till, finns säkert nån som kan mer om detta här på FL.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • niiile

Men.. ni kan ju aldrig få ett barn med bådas gener.

Vid detta som du beskrier kommer barnets gener baseras på kvinnan som donnerar ägg och mannen. Du bär alltså "bara" barnet, men den får ingen genuppsättning från dig.

• Fiaflopp

Nej nej,lesbiska får hjälp via landstinget numera,det är ju ändrat!
    Vänd er till det landsting ni tillhör...

• Fiaflopp

Försökte kika in på TS sida för att se var du befann dig men kom inte in...Skrikandes

• Linsis

Du kan få hjälp med insemination via landstinget, men inte med äggdonation. Vad gäller IVF med både spermie- och äggdonation så är det, som wero73 skrev, inte tillåtet i Sverige.

• Fiaflopp

Linsis: jag menade det så ochså fast jag kanske uttryckte mig fel
    Fast insemination är u inget dåligt...

• Missne

Håller med niiile. Barnet får inte dina gener bara din partners och en mans!!!

• TjEjLiGaN

Hm, okej. Vi får ta o vända oss till landstinget. Om flickvännen går me på de är en annan sak. Hon pratar mycke om att hon vill att de ska vara bådas gener. Jag vill ha barn me henne, mer än så har jag inte tänkt.

Min lilla tjej är mitt liv. Utan henne är jag ingenting.
  • C Elegans

Du måste förklara för din flickvän att det är omöjligt för er att få ett barn med bådas gener! Ni kan skaffa två barn, ett med dina gener + en mans och ett med hennes + en mans, men två personer av samma kön kan inte få ett barn som har bådas gener.

Äggdonation är en omständlig procedur som innebär att både den som donerar ägget och den som tar emot det, måste genomgå hormonbehandling under flera veckor och sedan ett smärre operativt ingrepp. Det finns risk för en hel del biverkningar, bl a överstimulering som kan vara mycket besvärligt.
    Eftersom det inte förändrar det faktum att generna då blir donatorns + mannen som befrukade ägget (mottagaren sprider ju inte sina gener till ett redan befruktat ägg) verkar det oerhört onödigt att genomgå sådan behandling.

Ni får förstås mer information när ni vänder er till en klinik, men jag tror att det bästa för er är att en av er tar emot donatorsperma och genomgår en helt vanlig graviditet.

• Fiaflopp

Ganska solklart att det inte går att få två av samma köns gener...

Svar på tråden Hej! Är ganska ny just när de gäller "svårt att få barn"