• sandra malmö

Är jag rädd?

Hej!

jag vet inte om jag är rädd för förlossnigen... jag är rädd hur jag kommer att reagera på smärtan. Är sjukskriven nu pga mycket sammandragningar och jag tycker att dom gör svin ont.. åkte till förlossningen förra veckan för jag hade mens smärtor å mycket sammandragning... men läkaren sa att det var krusningar... och jag hade jätte ont hur kommer det inte göra sen... är det någon med samma problem?
    skriver jätte dåligt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-08 21:31:48:
    tydligen inte... suckar djupt!

• Svar på tråden Är jag rädd?
  • morzan4

Kan trösta dig med att du kommer att uppleva det annorlunda att verkligen ha värkar och inte sammandragningar som du har nu...
    När det är dags att föda på allvar så kommer du att ha ett sånt adrenalinpåslag så att du klarar MYCKET mer än du just nu kan föreställa dig!
    Och du, rädd för smärtan tror jag att de flesta är innerst inne, även de som bestämt hävdar motsatsen. Du får tänka på att smärta är inte något farligt i det fallet utan bara "biljetten" som ska ta dig till ditt första möte med ditt barn! Du kommer att klara det för det gör man! Och sen när det är dags, tänk en värk i taget, ta inte ut i förskott att det kommer att göra mer ont senare för det är inte säkert att du kommer att uppleva det så, även om andra beskriver det så... Upplevelsen av smärta är så individuell, försöker man slappna av och tänka positivt så känns det inte lika jobbigt. Tänk på att varje sammandragning är din livmoders sätt att träna sig för sitt jobb under förlossningen. Varje värk du sedan har kommer att föra dig ett steg närmare målet- din bäbis. Och det är ingen dålig belöning!

Kram och lycka till!

• Maggis Nervis

Det är skillnad på riktiga värkar o sammandragningar! När värkarna väl kommer igång så kommer du att kunna fokusera på ett helt annat sätt, då kan man släppa oron för då är allt igång! Sen, visst, det gör ont det kan man inte neka till... Jag var livrädd för smärtan innan men det släppte när allt satte igång för då kunde man ana ett slut på den... Sen ligger ju bebis där på ditt bröst och det gör inte ont längre

*lycka till*

*Vilda babyn i magen och Vilda barnet utanför*
Svar på tråden Är jag rädd?