• xenaa

Hur göra våfflor på bästa sätt?????

JAg blev så sugen på frasvåfflor. så jag tänkte att jag skulle göra några till mig och sambon när han kommer hem.
    Men jag lyckas ALLTID brännas fast dom i våffeljärnet. Och nu tänkt jag prova våfflor i pulver som man blandar med vatten.

Någon som lyckas göra våfflor utan att de bränns fast?

~BF 16 Juni ~ - * är i v. 30* - det är en pöjke i magen
  • Svar på tråden Hur göra våfflor på bästa sätt?????
  • xenaa

puffar!!!

• elia82

Troligen har du för lite fett i smeten om de bränner fast. Om du ska göra på pulver så står det på förpakningen hur mkt fett du ska ha i. Jag brukar använda kungsörnens o de brukar inte bränna fast trots att jag inte smörjer gärnet mer än till första laggen. Hoppas der blir bra!!

Alicia 041214 och Samuel 061128
  • Bettiz

Så här gör jag, de brukar inte bränna fast.

Enkla frasvåfflor - cirka 10 laggar

100 g margarin el smör
    2½ dl vatten
    3½ dl vetemjöl
    2 dl mjölk
    2 tsk bakpulver

Smält matfettet och låt det svalna.
    Rör samman vattnet, mjölet, mjölken och bakpulvret till en slät smet. (Elvisp funkar superbra)
    Tillsätt matfettet.
    Värm våffeljärnet och smörj det med lite matfett till första laggen. Ät helst nygräddade, lägg annars på galler.

• xenaa

gud vad snällt! tack ska du ha bettiz och elia24599 för ditt tips

men receptet ska jag prova.
    Jag gjorde våfflor igår men det blev inte bra de gick inte och äta det blev som knäckebröd. fattar inte vad det blev för fel.

vi slängde den våffeljärnet vi hade eftersom den var så pass gammal så vi ska köpa en ny
    tackar för svaren

• Baronessan

Jag gör våfflor med grädde.

Frasvåfflor (ger ca 8 laggar)

2 msk smör
    3 dl vetemjöl
    2 dl iskallt vatten
    3 dl vispad grädde

Smält smör och låt det svalna helt. Blanda mjöl och vatten till jämn smet. Blir det klumpar måste smeten silas. Vispa grädden hårt. Blanda ned det smälta fettet i mjölsmeten och vänd till sist ned den vispade grädden försiktigt. Grädda.

Har aldrig testat "pulvervåfflor" utan gör ALLTID frasvåfflor med grädde. Feta och goda! Och fastnar INTE. *s*

Man MÅSTE inte alltid säga vad man tycker även om man FÅR...
Svar på tråden Hur göra våfflor på bästa sätt?????