• kate79

Lite frågor

Har nu fått kallelse till information om äggdonation.

Vet inte varför men jag hade trott att besöket inte skulle kosta något men det stod att jag skulle få räkning i seperat kuvert. Hur dyrt är det egentligen att bli äggdonator?

Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • Svar på tråden Lite frågor
  • cetta

Nej, som donator ska du väl inte betala något? På vårdguiden står det så här om ersättningar etc.

Ersättning
    Donatorn får ersättning för omkostnader från mottagarparet i samband med donationen. Det kan till exempel handla om inkomstersättning vid frånvaro från arbete eller liknande. Landstinget står inte för några kostnader för donatorn.

Men läkarbesöken ska väl inte kosta något? Någon som vet?

• Fiaflopp

Nej men...det ska ju inte kosta för dig alls!
    Vad konstigt,ring och fråga tycker jag!

• pimpom

Jag tror inte att du ska betala något i slutändan. Men det kan vara så att du får ligga ut med vanliga pasientavgifter tills donationen är genomförd, då får du ersättning. Jag tror det var så för vår vän som donerade ägg för att hjälpa oss fram i kön. Jag är inte hundra så ring och fråga.

Tack för att du vill donera.
    Kram Pimpom

• kungslilja

Man får ett schablonbelopp på 3.000 kr som ska täcka utgifter för besöken på sjukhuset, blodprov, resor samt förlorad arbetsinkomst. Om du efter donationen räknat ut att dina utgifter har varit mer än 3.000 kr så ska du få den summan i stället. Detta enl info från Repr.centrum i Uppsala.

• kate79

Tack för era svar, verkar som det är lite olika! Då ska jag ringa och höra.

Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
Svar på tråden Lite frågor