• Weblinda

progesteron

Vad är progesteron? och var får man tag på det?
    Ska man äta det ihop med trombyl? Varför?

Funderingar o fråger från en som har en dotter och 2 mf.

• Svar på tråden progesteron
  • Maxie

Progesteron, ofta i vagitorieform (det finns i gelform också men jag tror inte att det finns som tablett), skrivs ut av läkare. Ofta i samband med ivf-behandling för att förstärka kroppens eget progesteron.
    Har man kort lutealfas kan progesteron hjälpa till att förlänga fasen.

Trombyl är blodförtunnande, en del får det efter ivf för att få fart på blodcirkulationen i livmodern så att ägget ska fästa lättare.

Beklagar dina mf och grattar till din dotter!

• over the moon

Hej,
    Har tyvärr haft ett mf och ett ma förra året och nu har jag lyckats bli gravid igen. Har fått börja med vaginal progesteron mups och albyl från 6+0 då jag gjorde mitt första ultraljud. Tror det är bra att ta detta så fort man plussat. Hör med din gynekolog.
    Lycka till!

• blå polly

Hej
    Måste bara fråga, Albyl? För vad och varför, blir lite nyfiken? Progresteron fick jag också efter mitt andra missfall, det hjälpte dessvärre inte men nu blir jag lite nyfiken på varför du får Albyl. Håller alla tummar för dig, tredje gången gillt.

• Linsen

blåpolly: Samma verksamma ämnen att tunna blodet!

• over the moon

Ja precis som linsen säger, för att tunna blodet. Tar dock bara en halv barnalbyl 2ggr i veckan. Det e ju inte helt bevisat att albyl eller progesteron skall göra susen men jag tänkte att det i alla fall kan vara värt att prova!

• dallas

Tänkte oxå prova det med 1/2 barn albyl.. Så det räcker med 2ggr/veckan??
    Fast undrar om inte mina omega-3 kapslar hjälper till med det??Vad tror ni?Då kanske det är dumt att ta barnalbyl menar jag..

• over the moon

Dallas kanske bäst du rådgör med din gyn innan eller?

Hmmm...jag äter ju också typ omega3 ( Efanatal från hälsokosten)... Albylen är på 250mg, alltså tar man bara 125gr åt gången 2ggr i veckan.

Berättade för min gyn vad jag åt för tabletter,men han verkade inte vilja komentera något av det jag stoppar i mig. (extra e-vitamin, zink och folsyra) Jo folsyran sa han att jag skulle fortsätta med och omega3 kanske var bra för jag äter inte kött o kyckling.

• Linsen

Jag såg ett avsnitt av Ophra (stavas det så) som handlade om cancer och den läkaren som de hade med då rekommenderade varmt alla att äta en barnalbyl om dagen för det gjorde ett bra skydd mot vissa typer av cancer. Så förutom ev goda effekter på barnproduktion så ger det även andra positiva fördelar.

• over the moon

Låter bra det där med ett viss skydd mot cancer då jag själv blivit opererad för cellörändringar på livmodertappen.

• 0Smurfis0

Jag har också haft ett ma och ett mf så nästa gång jag lyckas ska jag få fragmin sprutor och även be att få fortsätta längre med progesteronet. I alla fall fram till första vulet i v 8

..::**~Äggplock v 13~**::..
  • HoppetKärleken

Grodan81 vad är fragmin sprutor för något? Har också haft ett mf och ett ma och lyckas jag få ett plus igen så vill jag göra allt för att få det att stanna i nio månader...

Lycka till allesammans!

• FrökenBokmal

Fragmin är blodförtunnande det används bl.a. mot blodprop. För info: www.fass.se

HCG (som gravtester reagerar på) får om jag fattat rätt kroppen att producera progesteron vilket i sin tur först gör att ägget lättare fastnar i livmoderslemhinnan och sedan gör att det inte blir någon blödning.

Lycka till allihopa!

Svar på tråden progesteron