• Lady Bling

Ni som delat rum med andra mammor på BB, vad tyckte ni om det?

Ska kejsarsnittas 27:e april. Ringde BB-avdelningen och frågade om pappan kunde få stanna kvar och sova med mig och bebisen, men hon sa att det bara fanns 3 familjerum och att i resten av rummen så delade man dom med andra. Det var inte alls säkert att pappan kunde få stanna och i så fall fick han bara stanna första natten. Detta är på Huddinge sjukhus.

När jag snittades med första barnet för ca 2 ½ år sedan så fick sambon stanna hela BB-vistelsen (2 dygn) och vi hade ett rätt stort rum för oss själva med TV och toa/dusch. Detta var på Karolinska sjukhuset i Solna.

Är lite orolig för hur det ska bli om han inte får stanna på BB med oss. Hur ska det gå på nätterna när han inte kan hjälpa mig  och bebisen när jag är nysnittad och knappt kan röra mig?

Tänk om man ska vara där i flera dagar, och hela tiden måste dela med andra. Är otroligt lättväckt och kommer inte få sova alls då på flera dagar... Visst sover man dåligt ändå om bebisen är vaken, men då kan man ju inte sova heller när bebisen sover.

Ni som delat rum med andra mammor på BB, vad tyckte ni om det?

Hur gick det på nätterna när er man inte var där?

Blev ni snittade eller födde ni vaginalt?

• Svar på tråden Ni som delat rum med andra mammor på BB, vad tyckte ni om det?
  • Majsan70

Jag delade rum med två stycken efter att jag fått mitt första barn. Oerhört jobbigt.
    Med andra barnet delade jag sal med en annan, som hade en jäkla massa spring på rummet hela tiden med kreti o leti. SKITJOBBIGT.

Med trean så fick min sambo stanna kvar eftersom det var nya tider och ändrat. Hade haninte fått stanna kvar, så hade jag åkt hem efter de obligatoriska 6 timmarna.

• Freiya

jag delade rum med andra mammor på NEO vissa nätter. det va inte så illa som jag trodde att det skulle va. man pratade en hel del om hur deras barn mådde och erfarenheter och sådär. det va rätt kul ibland faktiskt!

• blonde redhead

Jag delade rum sist, och tyckte det var ganska jobbigt, speciellt på natten. Bebisarna skriker, man kan inte koppla av elelr sova ordentligt osv. Det är ganska påfrestande att ta hänsyn till andra när man precis fött barn och har en nyfödd bebis.

Men visst går det och jag pratade mycket med den andra som låg där på dagarna.

• CeeJay

Jag delade rum när jag fött vårt andra barn och det var ingen höjdare kan jag säga. Kvinnan jag delade med hade fött sitt 4 eller 5:e barn och hade såna enorma eftervärkar, hon låg och jämrade sig hela natten och jag sov ingenting!

Jag födde vaginalt, dottern kom kl 20.31 på måndagskvällen och jag åkte hem ca 13.00 dagen efteråt! Kände mig helt ensam då även kvinnan jag delade rum inte kunde svenska och då kändes det "fånigt" att sitta på rummet och le till varandra utan att göra sig förstådd. Så jag försökte hasa ut i koridoren men hade så ont och blev nästan omkullsprungen av hurtiga nyförlösta mammor (jag har svår foglossning även efteråt och hade svårt att röra mig).

Detta var på Huddinge och alltså inget jag trivdes med men eftersom det var vårt andra barn kändes det helt ok att låta förstagångsföräldrar få stort rum för sig själva - eftersom vi själva uppskattade det så mycket när vi fick vårt första.

• mamma me tre

Min sambo var med två dygn.... vi hade oxå egen toalett,dusch,skötbord,telefon osv.... (södertälje bb) jag hade aldrig grejat att vara själv första dagarna (urakut snitt)

två nätter delade jag rum med en annan kvinna...kunde varit trevligt men tyvärr kunde hon INGEN svenska. Jag orkade /kunde ej gå upp själv så därför låg jag bara i sängen HELA tiden . Inte så kul...

Måste du föda på Huddinge? kan du inte välja ett sjukhus där din sambo får sova över?
    Om du ändå måste sova själv så får du ta hjälp av bb personalen ,det fick jag göra.. dom brukar vara sååå hjälpsamma tycker jag.

• KateP

Jag delade med tre andra kvinnor och tre barn... mitt eget barn låg på neo. Hade öronproppar med mig och sov fint. Hade dessutom en trevlig rumskompis, som jag pratade mycket med. Kunde ha varit värre alltså. Nu då följande barn föddes (och som också hamnade på neo), så fick jag dela rum med två andra, vars barn också låg på neo. Jag sov jättebra.

• Jullan02

Jag blev inte snittad, men tyckte det var väldigt jobbigt att dela rum med ngn annan, jag ville bara vara själv. Kände mig stressad av att störa ngn annan, var mkt spring in o ut dygnet runt,

Det sjukhus jag låg på har ej så många enkelrum,vet att snittade kvinnor o kvinnor med blodsmitta brukar få dessa i första hand, då kan pappan få stanna

Till mig sa de oxå att pappan fick sova kvar i fotöljen på rummet så länge ingen annan mamma kom.....men det kom en annan  mamman efter bara ngra timmar.

Det var väldigt stor skillnad på personalen, en del var stenhårda andra hur hjälpsamma som helst

• ps ee

Födde vaginalt o stannade 4 nätter pga att jag hade kateter. Jag var väldigt bestämd innan förlossningen att jag minsann ville att pappan skulle stanna kvar!! När det väl var dags så var det riktigt skönt att han åkte hem o kom utvilad på morgonen för att ta hand om sonen medan jag vilade.
    Delade rum med en annan mamma, vi skötte oss i stort sett själva - jag var iaf inte störd av att dela rum med ngn annan!

• Jullan02

Jag tror det beror mkt på VEM man delar rum med......

Svar på tråden Ni som delat rum med andra mammor på BB, vad tyckte ni om det?