• Pillan85

Planerat kejsarsnitt??

Ni som fått kejsarsnitt på grund av förlossningsskräck, hur gick ni till väga??

Jag fick våran son för snart 6månader sedan. Egentligen var nog förlossningen en snabb och normal förlossning. Vad jag läst i förlossningsjournalen.
    Men för mig var det helt fruktansvärt.
    Jag tänker på förlossningen varje dag, gråter så fort jag tänker på den..
    Jag känner att jag aldrig skulle kunna genomgå en förlossning till.
    Men jag Vill verkligen ha fler barn, speciellt för att min son ska få ett syskon.
    Men jag vet att jag inte kommer klara en förlossning till, tänker inte genomgå det en gång till.
    Jag är enormt smärtkänslig i vanliga fall, och det kändes som om dom på förlossningsavdelningen inte tog mig seriöst, eller lyssnade på mig.

Jag skulle absolut vilja ha fler barn om jag fick kejsarsnitt.
    Men är livrädd för att de ska lova en att man får det, för att sedan ta tillbaka det i vecka 37.. och det då är för sent.

Om jag skulle vrida tillbaka tiden, till innan jag vart gravid med min son.. så skulle jag inte ens klara av att genomgå det igen för att få honom.
    Jag älskar min son överallt annat, tro inge annat!! men så känns det..

Så, ni som fick det, Blev ni lovade det innan ni vart gravida, eller när ni väl var gravida?
    Var det en psykolog ni pratade med, eller en läkare??

Vill bara veta om det finns ngn chans att jag någon dag kommer kunna ge min son ett syskon...

• Svar på tråden Planerat kejsarsnitt??
  • Emjah

Jag har tidigare skrivit ett liknande inlägg och de svar jag fick var positivt.
    Har man skräck inför en förlossning verkar det som om man kan göra ett snitt. Man kan få prata med en psykolog innan man blir beviljad.
    Dock skiljer det sig län emellan.
    Hoppas det hjälpte dig lite. Men jag känner mig lugn nu i alla fall =)

• Pillan85

Emjah

Tack för svaret!!
    Ligger det foruminlägget kvar tror du, så att man kan få läsa?!

• blekinge

Jag kände precis som du. Hade t o m lagt syskonplanerna på hyllan. Kunde absolut inte tänka mig att gå igenom det en gång till. Min förlossning räknades också som en normal förlossning (men snabb med havandeskapsförgiftning och igångsättning). I mitt huvud är den allt annat än normal. Jag hade riktig dödsångest. I alla fall så tog syskonsuget överhand. Jag blev gravid och hade varannandagshumör, dvs ena dagen kände jag att "detta klarar jag" för att sedan nästa dag ha riktig ångest. Jag pratade med min BM och så fick jag en tid till läkaren på det MVC där jag går. Inför läkarbesöket hade jag stressat upp mig själv så pass mycket att jag var helt fördärvad. Jag kom innanför dörren och satte mig och sedan sa läkaren "berätta nu varför du vill ha snitt". Jag som hade en massa argument i mitt huvud var helt tom och började storgråta. JAg fick alltså inte fram ett enda ord under besöket. Läkaren ställde lite frågor som jag svarade ja och nej på och sedan så fick jag snittet beviljat. JAg fick även en tid till en läkare på förlossningen för att gå igenom min förra förlossning (vilket jag från början tyckte kändes som slöseri med tid). Men denna läkare var helt underbar. Jag har träffat henne två gånger och även om jag fortfarande kommer ihåg min dödsångest och panik från förlossningen som det var i går så fick hon mig att se små positiva glimtar i det hela i alla fall. Så nu känner jag mig helt redo inför snittet om några veckor.

• hanna 86

VIll bara säga att du inte är ensam... Tog dock inte tag i mitt "problem" innan graviditeten utan kämpar för det nu istället...
    Tala med din BM så kan hon skicka vidare till Auroramattagning eller liknande...

Ivaldi 051111
  • Pillan85

blekinge

Du verkar ha fått "samma" förlossning som mig.
    Blev också igångsatt eftersom jag hade havandeskapsförgiftning.
    När jag var på efterkontrollen, så förklarade jag för barnmorskan där hur jag kände, och att jag inte kan sluta tänka på det. Dels hur jag kände och vilka tankar som kretsade under förlossningen. Hade jag haft en kniv i närheten, så hade jag ALLVARLIGT talat skärt halsen av mig. och det är ingenting jag bara säger. utan det var så jag kände.
    Hon sa då att eftersom de satte dropp och satte igång mig med en såndär tampongliknande sak när jag inte var mogen, så vart det värre för att min kropp inte var redo på samma sätt. sen sa hon även att nästa förlossning skulle bli lättare.
    MEN KAN HON GARANTERA MIG DET?? det behöver ju inte bli så.
    Jag går aldrig igenom det där igen. ALDRIG.
    och det känns så egoistiskt att tänka så, då jag vill ge Robin (sonen) ett syskon.
    Men jag känner att det känns jätte riskabelt att bli gravid, för att sen kämpa för att få ett snitt.. om man inte får det beviljat.. vad gör jag då??!!!

• Jonzonskan

Jag tycker att du ska se till att få komma och prata om din förlossning och hur du känner för framtiden. Jag vet inte om de kan lova snitt innan du är gravid men om det finns i dina journaler att du har varit där och att du upplevde det traumatiskt så underlättar det tror jag.

Efter min traumatiska förlossning (havandeskapsförg, igångsättning och efter många timmar kejsarsnitt) så pratade jag med BM, läkare och aurorasamtal och alla var väldigt förstående. Jag är gravid igen och har fått planerat snitt utan några som helst problem. Dessutom går jag till en psykolog för att bearbeta min sons traumatiska förlossning. Lite sent egentligen med tanke på att jag ska snittas i maj men det känns ändå bra.

Sök all hjälp och stöd du kan få så att inte detta hindrar dig i din längtan efter fler barn!

Svar på tråden Planerat kejsarsnitt??