Sommar jobb åt 15 årig
Hej, min 15 årig son vill gärna ha ett sommar jobb. Hur ordnar man detta? Jag har frågat yrkesvägledare på skolan, men hon påstår att man måste vara 16 för att kunna söka sommarjobb. Stämmer det?
Hej, min 15 årig son vill gärna ha ett sommar jobb. Hur ordnar man detta? Jag har frågat yrkesvägledare på skolan, men hon påstår att man måste vara 16 för att kunna söka sommarjobb. Stämmer det?
Vah! Inte i Finland iallafall..
Var vill hon jobba? T.ex i ett café så ber man bara att få prata med bossen. Så gjorde jag iallafall!
Kolla med kommunen om de har feriejobb för ungdomar. Det finns i alla fall i Malmö och Lidköping.
Ju, de finns i Malmö men man måste vara 16 säger de.
Ett tips är att jobba på en kyrkogård, man får grymt bra betalt!!!! Gå dit och fråga bara, jättebra om ni nu är ute i så god tid
Kommunaljobb tjänar man inte speciellt bra på.
Jag fick massa stålar när jag sommarjobbade (för vääldigt många år sen) Iaf, klippa gräs, rensa rabatter o få en snygg bränna (om det e fint väder) hur bra som helst!
Här får man söka kommunalt sommarjobb om man är minst 16år och född mellan jan-jun eftersom de inte får några pengar under sommarlovet, de som fyller mellan jul-dec får ju fortfarande barnbidraget under sommaren.
Här får man söka kommunalt sommarjobb om man är minst 16år och född mellan jan-jun eftersom de inte får några pengar under sommarlovet, de som fyller mellan jul-dec får ju fortfarande barnbidraget under sommaren.
Har 15-åringen PRAO så är det nog bästa sättet att få in en fot, annars kanske ni har några konakter- tex någon som behöver hjälp i sin affär eller på sitt café eller liknande?
*kontakter menade jag
Jordgubbsplockning eller sälja jordgubbar kanske? Kanske inte det roligaste, men det är ju ett jobb. Eller dela reklam?
Fråga grannarna om de vill betala lite för gräsklippning, få ogräset rensat, barnen passade några timmar mm. Det borde väl en 15-åring kunna göra?