• Cacca81

Frustrerad!!!

När ni blev gravida igen efter era missfall när gjordes då den första undersökningen?

Jag är gravid igen. =) Blev tillsagd av gynekologen jag träffade vid mitt senaste missfall att jag skulle komma in i v.7. Ringde till kvinnokliniken idag för att boka tid och då sa hon där att man inte kan se något i v.7, att det inte var lönt egentligen att komma in så tidigt. Varför ville min gynekolog det då? Svarade hon inte på. Sa att man helst inte ska störa bebisen. Berättade då att jag hört att det finns dem som har fått missfall precis efter ultrljudsundersökning. Fanns inget belägg för det menade hon på men det har hänt så om jag mådde bra så tyckte hon jag skulle vänta till v.17!!! Så länge jag inte har några smärtor så är det ingen fara. Fick dock en tid om 2v. då jag är i v.7.

Vad ska man tro? Är inte första gången som jag blir tillsagd helt olika saker. Vad hade ni gjort?
    Är det inte vanligt att man bli undersökt lite tidigare än v.17.

Hjälp!

• Svar på tråden Frustrerad!!!
  • Mussebus

Vid MF ska man få göra VUL tidigare vid nästa graviditet. Jag har gjort ivf fick göra VUL i v 5+4 och såg redan då ett tickande hjärta.

• Eva X

Hej! Det verkar som att läkarna säger olika saker hela tiden. Jag har haft flera MA och även ett utomkveds, och vår senaste läkare säger att vid nästa graviditet (om det blir någon) ska jag få göra många och täta VUL, eftersom det har visat sig att det brukar gå lite bättre då. Tydligen har de inga belägg varför det är så, men att erfarenheten säger att många VUL är bra - kanske för att det minskar oro och stress.

Men det verkar vara nya bud varje gång man träffar en ny läkare. Bu!

Däremot är det inte säkert att man kan se något före vecka 7, så risken är bara att du blir orolig i onödan om du gör ett VUL lite för tidigt. Lycka till!

• Linsen

V17 är verkligen i senaste laget ifall man haft upprepade missfall och lever med oro och ångest. V7 kan vara gränsfall på för tidigt så bli absolut inte orolig om du inte får det resultatet du vill ha, bara någon vecka senare så kan det se annorlunda ut.

Jag var in i 7+0 och de kunde bara konstatera att det var en graviditet, men 1 1/2 vecka senare (jobbiga dagar att invänta) så syndes det ett litet fladdrande hjärta. Sammanlagt drog de tillbaka mig en hel vecka i utvecklingen men de dagarna fick jag tillbaka i ett senare ul i 13+6,

• Cacca81

Tack både Eva X och Linsen!

Har fått tid hos en privat gynekolog nu, hoppas att det blir annorlunda där. För som det är nu känner man sig mest bara till besvär.
    Ska tänka på det om v.7 att det kan vara för tidigt. =) Håller tummarna! =)

Alla säger så olika om VUl men jag kan hålla med om dte du skrev Eva att det kan minska oron.

Vi får se hur det går!

• greta2

Jag har haft två mf och har i denna nya graviditet gjort extra VUL/UL i v8 och i v12. Gjorde sedan KUB i v13. Ska till bm och lyssna på hjärtljuden nästa vecka i v17. Hoppas allt fortsätter vara bra.
    Man är ju orolig och att vänta till v 17 är alldelses för länge tycker jag. Det första VULet gjorde jag hos en privat gynekolog.

• FrökenBokmal

Jag har fått två MF och pratat med en kurator. Kuratorn sade att man skulle absolut nämna att man haft två missfall varje gång man ringde. Vänta till vecka 17 låter jättelångt!

• Cacca81

Fick tag i en privatklinik och de tyckte att det var alldeles för länge att vänta till v.17. Ska komma in i v.7. =) Bara att hålla tummarna att allt är bra. Har mensvärk, ryggont och mår sjukt illa. Ingen matlust alls. =(

• FrökenBokmal

Ja, Cacca81, det låter bra. Håller tummarna!

Det gäller själv att hitta någon privatklinik... Tips i Stockholm?

Svar på tråden Frustrerad!!!