• hdiver

Är det någon skillnad på hårdrock & heavy metal?

En intressant fråga tycker jag

Always in focus - You can't feel my stare - I zoom into you - You don't know I'm there
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det någon skillnad på hårdrock & heavy metal?
  • Dino78

Detta har jag undrat över men jag svarar ja. Då det finns något på engelska som heter Hard Rock så antar jag att heavy metal är snäppet hårdare än hårdrock.
    Hårdrock för mig är lite hårdare rock och heavy metal är alltså lite hårdare än hårdrock.
    Men jag har fan ingen som helst aning egentligen
    Sen kommer det ju till massa mysko trasjhmetal, death metal och såna grejer...ja, jag fattar ingenting!

DIF i själ och hjärta
  • Licizzi

Har ingen som helst aning

♥ Cicci Bella -o5 + hoppas på en -o8 ♥
  • anathema

det är två helt olika saker:)

• anathema

hårdrock är väl lite mer pudel typ..och heavy är typ judas preist å sånt..

• CeeJay

Vet inte faktiskt hur jag tycker där.

Jag är "gammal" hårdrockare men lyssnade mest på "dansant" rock typ Bon Jovi, Guns ´n´ Roses, LA Guns, Poison. Och DET är ju inte ens hårdrock för vissa så jag tror det beror helt på hur man själv uppfattar saker och ting!

• Isfjord

Hårdrock är, vad jag lärt mig, ett samlingsnamn för en mängd stilar. Nu är jag inte så bra på engelska, så det kanske blir en del stavfel.
    Men exempel på stilar:
    * Black Metal
    * White Metal (Kristen)
    * Death Metal
    * Traditionell (Deep Purple, Led Zepelin mfl)
    * AOR (Adult Oriented Rock, Europe, Scorpions mfl. Trall och dansvänlig)
    * Speed Metal
    * Trash Metal
    * Och en massa fler...

• Iggy 82a

Jag instämmer nästan helt med auria, i min mening är hårdrock en benämning på all hårdare rockmusik där det i sin tur finns olika grenar så som heavy metal, melodic metal mm. Judas Priest är också kallade "the godfathers of heavy metal" då dom hör till dom allra första riktiga heavy metal banden. Många anser också att Black Sabbath var det första heavy metal bandet.
    Detta är ett intressant ämne då dom flesta tycker att olika sorters hårdrock är samma sak.

• Vallmar

Ja presis som ovanstående skrivit tycker jag att hårdrock, som jag anser mej lyssna på är en benämning på all rockmusik. Heavy metal är mera en genre i hårdrocken. Power metal är en helt annan genre i hårdrocken...osv

• Tussetösen

inte för mig iallafall... det e ju samma sak på två olika språk... Fundersam

• Skölden89
    Isfjord skrev 2007-03-11 09:52:12 följande:

Hårdrock är, vad jag lärt mig, ett samlingsnamn för en mängd stilar. Nu är jag inte så bra på engelska, så det kanske blir en del stavfel.
    Men exempel på stilar:
    * Black Metal
    * White Metal (Kristen)
    * Death Metal
    * Traditionell (Deep Purple, Led Zepelin mfl)
    * AOR (Adult Oriented Rock, Europe, Scorpions mfl. Trall och dansvänlig)
    * Speed Metal
    * Trash Metal
    * Och en massa fler...

Precis så tänker jag också.
Svar på tråden Är det någon skillnad på hårdrock & heavy metal?