• Chokladälskaren

    *Har åkt på världens nästtäppa (trodde jag

    Har åkt på världens nästtäppa (trodde jag var förkyld men har insett att det är "bara" är näsan som är konstant täppt)
    Försöker överleva dagarna med koksalt och näsdukar men måste ta Nezeril på kvällen för att kunna sova. Men jag vet ju att man inte kan hålla på hur länge som helst utan att bli beroende.

    Har ni några andra tips?

    (är i v 28)

  • Svar på tråden *Har åkt på världens nästtäppa (trodde jag
  • Fillifjonkan

    Skulle man kunna bli beroende av Nezeril? Det är väl till största delen koksalt... lite konserveringsmedel tillsatt. Det går att använda det så mycket som behövs och så länge det hjälper finns ju ingen anledning att låta bli. När förkylningen går över lär även nästäppan gå över.

    Om du är orolig för konserveringsmedlet kan du koka till egen koksaltlösning, 1 krm salt/dl vatten - koka upp och låt svalna. Spruta in i näsan med plastspruta eller "dra" in det.

    Täcka huvudet med handduk och hålla över ånga brukar också lätta på trycket i näsan.

  • mojkan

    Visst kan man bli beroende av Nezeril! Använd det inte för länge om du inte måste. Jag tar Nasoferm istället som är mildare, köper dessutom varianten för barn och det funkar. Klarar mig inte utan och blir jag beroende får jag ta itu med det sen. Nästäppan släpper strax efter förlossningen. Koksalt funkar inte på mig, tyvärr...

  • marvi

    Nezeril innehåller slemhinneavsvällande medel. Om man tar dessa för länge slutar kroppen att själv producera slemhinneavsvällande substans (vilket den i normala fall gör, fast det räcker inte till vid förkylning) och då får man konstant nästäppa.

    Jag har bara hört om koksaltlösning som kan hjälpa vid gravid-nästäppa. Det finns som spray på apoteket också, är det den du brukar använda (tror den heter renaissans).
    Har inga andra råd, tyvärr.

  • Hugos mamma

    jag blev beroende av otrivin mentol när jag väntade Hugo. Tar det dagligen nu, flera puffar sen 2 år. Inte kul.

  • Fillifjonkan

    Jag har själv aldrig haft några problem med att använda det för mycket. När förkylningen eller nästäppan har börjat avta har jag också slutat med nässprayen. Fortsätter man att använda något fastän det inte behövs så finns det nog mycket man kan bli beroende av i så fall.

    Läste nyligen här på FL ett inlägg av en läkare (leg. stud?, har sett henne skriva i en tråd för doktorer) som skrev att man kunde använda vanligt nässpray så mycket man ville för att skjölja rent... det enda märke hon nämde vid namn var iofs Renässans (tror jag det hette, går ju att söka i inläggen)

  • TweetyUllis

    För sisådär 6-7 år sedan var jag verkligen beroende av nässpray och har väldigt svårt för att använda det nu - direkt "vänjer sig" näsan vid det och jag får svårt att andas genom näsan utan att använda sprayet några gånger per dag.
    Jag är i v 21 och har redan drabbats av nästäppa. Det är svårt att sova! En läkare rekommenderade Rhinocort Aqua, en spray som normalt används mot allergier, och den fungerar ok. Ska jag behöva stå ut med nästäppa i 4½ månad till?!?!?!?!?! Någon annan som fick nästäppa så här tidigt?

  • AmandaPitkänen

    Renässans är inte en nässpray utan näsdroppar, som inte fungerar speciellt bra... inte på mig ialla fall. Här är det bara otrivin menthol som hjälper.

  • fruS

    Hej, jag drabbades av nästäppa riktigt tidigt i graviditeten - mycket hormoner :)
    När jag hade tagit Nezeril i över 1 månad började jag blöda näsblod ofta, när jag hostade, när jag nös eller snöt mig - inte så kul. Testade koksalt vilket inte hjälpte nästäppan, testade allergispray vilket inte heller hjälpte. Tillslut fick jag tag i en spray på apoteket som innehöll sesamolja och något annat som skulle dämpa slemhinnornas svullnad. Det hjälpte för mig och nu är jag bara snuvig men inte täpt, behöver ingen sray alls.

    Lycka till!

  • Chokladälskaren

    Tack för era svar.
    jo jag använder Renässans koksaltspray på dagarna, men är måttligt nöjd. Får testa Nasoferm också.

  • Kickans mamma

    Det finns tabletter som jag tog fick detutskrivet av läkare på mvc

  • MMCF
    Hej, jag drabbades av nästäppa riktigt tidigt i graviditeten - mycket hormoner :)
    När jag hade tagit Nezeril i över 1 månad började jag blöda näsblod ofta, när jag hostade, när jag nös eller snöt mig - inte så kul. Testade koksalt vilket inte hjälpte nästäppan, testade allergispray vilket inte heller hjälpte. Tillslut fick jag tag i en spray på apoteket som innehöll sesamolja och något annat som skulle dämpa slemhinnornas svullnad. Det hjälpte för mig och nu är jag bara snuvig men inte täpt, behöver ingen sray alls.

    Skulle gärna vilja veta vilken spray du fick tag på? 
Svar på tråden *Har åkt på världens nästtäppa (trodde jag