• Busse

Bygga nytt hus, eller köpa begagnat?

Hej!

Jag och min man bor i en trerummare med en 1-åring. Vi har letat hus i snart tre år, men ännu inte funnit något som passar oss. Jag har nog hela tiden velat bygga ett nytt hus, det skulle vara så kul, men så dyrt. Jag skulle vilja att ni delar med er av era erfarenheter, både ni som bor i begagnade hus och ni som byggt nytt. Hjälp mig också med husleverantörer, det finns ju så många att välja på, vilka är att lita på osv.

Hoppas att så många som möjligt kan hjälpa mig!!
    Johanna

• Svar på tråden Bygga nytt hus, eller köpa begagnat?
  • Venusmannen

Vi köpte ett "begagnat" hus för drygt tre år sedan. Ordet begagnat är dock inte riktigt rätt ordval för mig för huset.
    Vi har gjort om en hel del, och renoverat och fixat under tiden vi har bott här.

Nytt är ju alltid nytt, men samtidigt så är det ju idag mycket dyrt att bygga nytt. Just nu när byggmarknaden är så överhettad så är det ju näst omöjligt att få håll i en snickare. Det blir ju ocksp en väldigt häftig skuldsättning, och det krävs ju marginaler i ekonomin för kommande högre räntor.

Ett äldre hus har ju alltid behov av underhåll och reparationer. Här kan man ju spara en del om man orkar ligga i och fixa lite själv. En annan fördel är ju att trädgården ofta är uppvuxen med buskar, träd och planteringar. Det tar ju också tid, och kostar en rejäl slant om man bygger nytt. Anslutningsavgifter av alla slag är ju inte heller så påtagliga som vid nybyggnation.

• Eofrysina

Jag är en rejäl skeptiker till kvaliteten på nybyggda hus. Pg.a det skulle jag inte välja det. Jag skulle överlag inte köpa ett hus byggt efter 1960. Inte heller ett hus som byggts under krigsåren.

• Rigmor Mortis

Vi valde ett gammalt hus. Dels för priset, dels för att få en källare (nya hus har sällan det)

• Carisma95

Det beror ju på vart ni bor.
    Här där vi bor (alingsås) förlorar vi ingenting på att bygga nytt. Vårt hus blev lite dyrare, men istället slipper vi fastighetsskatt!

Vi byggde med Hjältevadshus (se bild)
    vi hamnade på totalt med allt, 1.840.000:- Men sen finns det ju hustillverkare som både är lite billigare och dyrare.

Jämför, jämför, jämför om ni ska köpa nytt! Det som verkar billigt vid första anblick, behöver inte alltid bli billigast i slutändan. Mycket som inte ingår som måste väljas till t.ex...

Be true to yourself and you will never fall...
  • Eofrysina

för en bråkdel av vad ett hus av vad ex ett sådant hus som Carisma95 byggt, har jag istället över 400 kvadrat äldre hus. Bor också i Alingsås området

Fast vi kan utföra massor själva. Det är liksom förutsättningen för att det kommer bli riktigt billigt. Det och att man hittar bra hantverkare och har en rimlig plan på vad och hur man ska renovera. Många tror att man måste byta ut allt gammalt när de köper ett äldre hus. Sådana människor ska nog helst bygga nytt

• Carisma95
    Eofrysina skrev 2007-03-09 19:08:48 följande:
    för en bråkdel av vad ett hus av vad ex ett sådant hus som Carisma95 byggt, har jag istället över 400 kvadrat äldre hus. Bor också i Alingsås området Fast vi kan utföra massor själva. Det är liksom förutsättningen för att det kommer bli riktigt billigt. Det och att man hittar bra hantverkare och har en rimlig plan på vad och hur man ska renovera. Många tror att man måste byta ut allt gammalt när de köper ett äldre hus. Sådana människor ska nog helst bygga nytt
    Låter som ett kap. Gratulerar.
    Men sen behöver jag inte ett hus på 400 m3, för den delen...
    Be true to yourself and you will never fall...
  • Eofrysina

Nä, det trodde inte jag heller att jag behövde Men så stod det där framför mig och jag föll som en fura. Mycket att göra på det, det var därför det var så billigt. Den som inte kan så mycket om hus skulle inte köpt det. Det är lite som ett nybygge, bortsett från att vi kan bo i det från början och att vi får en väldigt mycket bättre huskonstruktion än ett nybygge.

• SaraSofia

Vi köpte ett nyckelfärdigt hus, dvs från fabrik. Vi rensade tomten själva från träd och rötter och sen kom grundkillen och fixade grunden, sen kom huset i tre delar! Kostnaden gick på 2 miljoner nästan precis. Men då hade vi inte räknat med tomten som vi fick fylla upp en massa. Nu är allt färdigt och jätteskönt att bo i nytt hus. Men när man kommer till någon med äldre hus så är det klart att det huset har mer charm men föredrar förstås mitt nya hus!

• Sante

Vi har renoverat tre hus under 25 års tiden,aldrig mer!!!
    vi bestämde oss att sälja och bygga nytt,visst kan man får mysigt och charmigt i ett nytt hus! det beror på hur man inreder själv.Var sista huset är från 1900 talet och renoverat varsamt i gammalt still.
    Vi funderar på att bygga ett timmerhus!
    Och tänk på att i ett nytt hus får du fasta utgifter i många år framåt!

• Trisses2

Sante: Är lite nyfiken på vad du menar med att " man får fasta utgifter i många år framåt"??? .

• LPW

Vi bor i ett nybyggt hus (köpte ett "paket" med tomt och hus från Skanska- det enda vi gjort är att välja tillval samt betala förstås). Känns toppenbra! Vi slapp budgivning (fick ett "bra" pris för huset- banken värderade det till bra mycket mer än vad vi gett för det) och så fort det är något problem så ringer vi bara Skanska så kommer de och fixar till det.

För oss var detta perfekt- vi hade inte vågat "bygga" helt på egen hand (har hört många skräckhistorier hur det kan gå) och hade inte heller haft tid till det.

• Sante

Trisses2! då menar jag fasta utgifter som har med huset att göra!
    i ett gammalt hus kan flera grejer går sönder som det gjorde för oss! vilken tur att min gubbe är händig!

• Eofrysina

Man bedrar sig grundligt om man tror att ett nytt hus ska vara felfritt tyvärr. Man måste vara lika förberedd som med vilket hus som helst.

• mamma me tre

Vi byggde nytt för vi hittade inget beg som vi ville ha, och det behöver inte bli dyrare med nytt,slipper fastighets skatt , billigare uppvärmning,bättre låne villkor (inget topp lån tex...) men visst det är ju enheldel jobb med tomten innan den är klar,men det är bara kul.Vi beställde ett eksjöhus som var helt klart när vi flyttade in..Vi är såååå nöjda

• MelkersonsMamma

Vi byggde helt nytt hus. Klart att det blir mycket pengar på en gång, men driftskostnaden är bra mycket lägre eftersom det är energisnålt. Isolering, moderna vitvaror i energiklass A, snålspolande toalett/diskmaskin osv. Man slipper fastighetskatten. Vitvaror mm har garantier. Vi byggde med totalentreprenad från Myresjöhus. Så, är det något som inte funkar ringer vi bara dit så skickar de lämplig hjälp.

Som Fru Hilde säger, nytt hus behöver inte betyda att problem inte dyker upp - men det är mer sannolikt i ett äldre hus. Saker som dräneringarna på tomten, pannan/varmvattenberedaren osv.

Äldre hus har många fördelar som: källare (om man vill ha det:), ofta betydligt större tvättstuga (jatack!) och gott om förvaringsmöjligheter (här är nya hus riktigt dåliga i de flesta fall), större yta i de flesta rummen. kanske undantaget kök.

fast å andra sidan ska ju alla kvadratmetrarna värmas upp också... o det är drygt jobb att måla om ett riktigt stort hus... Grunden kanske inte är radonsäkrad. osv osv.

Lycka till Busse!

• Eofrysina

Sedan handlar det också om vad man kallar för "gammalt hus".

Hus bygda 1960-tal och frammåt har en tendens att åldras på ett mindre bra sätt. mindre genomtänkta konstruktioner osv. Det är sådant som man ska tänka på också.

Sedan... något jag tror många inte tänker så mycket på. Man har olika önskningar om vad ett hus ska bjuda på. Ett nybyggt hus måste du bo in. Där finns nästan aldrig spår av handens redskap och charm ( dvs bildligt talat inga spår av andras fotsteg) oavsett hur många kakelugnar du sätter in, vedspis, trägolv, nostalgiska lantkök osv. vill man ha mer än maskintillverkade listverk, tak och dörrar så ska man definitivt inte bygga nytt.

vill man ha fullständigt minimalistiskt rakt, slätt, maskintillverkat, fabriksmålat, raka vinklar (och gillar Mio katalogers inredning) Ja då ska man nog bygga nytt.

• Sante

Fru Hilde! jag är lite nyfken på ditt hus,hur gammalt är det?

• Eofrysina

Byggt mellan 1867-1880 ca. Officiellt är det från 1899, men jag har hittat papper på att det påbörjades byggnation 1867.

Fast här har mycket hänt, så det kommer ta tid och omtanke och många år att få som jag vill ha det. Som jag vill ha det innebär iofs större hänsyn till ursprungligt material och konstruktion än många andra är beredda på. Innebär visserligen att vi tjänar mycket pengar också. Att försöka anpassa ett gammalt hus till att se ut som ett nybygge är svindyrt. Att hålla sig i balans med originalet däremot och ta hänsyn till husets patina och egna förutsättninger däremot är jäkligt billigt.

• Sante

Fru Hilde! fint,vårt hus är från 1899 och en annan länga från 1850 vi har renoverat det i 8 år och det återstår 20% av renov.
    vi har använd linolja till fönsterna,innedörrar och listerna,äggoljetempera och limfärg till invändig målning och har skurgolv (riktig bredda golv)i flera rum annars klinker med golvvärme.I huset finns det kakelugn och järnspis inmurat i ett 150 års gammalt röd tegel.Det var mkt slit men visst var det roligt! vi säljer våran hästgård eftersom vår dotter flyttar till en annan stad ( hittat sin kärlek!) med sina hästar!
    Min man orkar inte renovera flera hus det är därför vi vill bygga nytt!

• Eofrysina

Fattar precis Har man hållit på i så många år kan man vilja se något annat.

Det är som när jag var på kurs i Estland och skulle kolla på MASSOR av restaurerade herrgårdar som såg ut som gräddbakelser i nygotik, nybarock m.m. överlastade stilblandningar. Efter tre veckor höll jag på o kräkas på lull lull och gamla putslagningar osv. När vi sedan en dag gick på en tur i ett gigantiskt modernistiskt grått betong sovjettids badortsområde då var det som balsam för själen. Jag gillade funkis länge efter det...

Svar på tråden Bygga nytt hus, eller köpa begagnat?