• lovely lady

Frågor om koksaltlösning till bebisnäsan

Min son på 3 månader och 1 vecka är jättetäppt och förkyld.
    Har gjort koksaltlösning (1dl vatten & 1 krm salt som kokat upp på spisen)

Hur mycket och hur ofta ska man droppa i näsan?
    Löser det upp snoret, eller vilken effekt har "lösningen"?
    Hur många dagar kan man använda det i sträck?
    Finns det max antal ggr per dag?

Frågorna är många!
    Berätta gärna vad du vet!

stolt mamma till Christian född 06-11-26
  • Svar på tråden Frågor om koksaltlösning till bebisnäsan
  • Linda 1978

Min erfarenhet av koksalt är denna. Lösningen hjälper till att skölja rent i näsan. Vi har använt det upp till 1 vecka i sträck ibland. Max antal/dag vet jag inget om....
    Men tänkte bara tipsa om att det finns Nezeril näsdroppar på apoteket som är godkända från 1 månad om det blir riktigt jobbigt oxå.

• strojes

Jag har inte hört att det är någon begränsning på användning av koksaltlösning.
    När det gäller mängden, börja med ett par droppar och se om det hjälper något annars får du kanske ta lite mer. Men man behöer inte ta mycket alls.
    Lösningen tunnar ut snoret så att det lättare rinner ut eller ner andra vägen.

• lovely lady

Hur många droppar tar man i varje "borre" då?

• lovely lady

skydiver- samtidigt Skrattande

hur lång tid innan det ger effekt?

• strojes

Nezeril däremot ska man inte använda för mycket. Och bara om barnet är täppt också. För att bara lösa upp snor funkar koksaltlösning lika bra. Om man använder nezeril för mycket kan näsan bli beroende. Men några gånger i samband med nästäppa är bra. Barnet sover mycket bättre.
    Om du ammar så har bröstmjölken också en avsvällande effekt (som nezeril) och går utmärkt att droppa i näsan på barnet.

• gammeltacka

Du kan droppa ca 0.5 ml i näsan med en spruta så ofta det behövs, det löser upp snoret men sväller ej av slemhinnorna. Inget max antal dagar. Jag vet inte hållbarheten på hemmagjord koksaltlösning, ett dygn skulle jag tro.

• strojes

Hur lång tid det tar innan effekt kommer jag inte ihåg. Vi använde koksaltlösning rätt mycket när vår dotter var nyfödd, köpte då på apoteket. I de är det två droppar tror jag.
    Droppa lite och vänta en halvtimme kanske... man får nog prova sig fram lite när det gäller mängden och hur ofta. Beror ju på hur segt och mycket det är.

• lovely lady

hur förvarar man hemmagjort då?
    kylen eller?

• lovely lady

puppelipuffpuff

• Pluggisen

Jag har köpt koksalt på nässpraysflaska på apoteket. Den kan man ge från nyffödd och uppåt. Sedan vill jag råda dig att köpa en "Näsfrida". Den finns också att köpa på apoteket samt i de flesta barnvagns-butikerna.

Svar på tråden Frågor om koksaltlösning till bebisnäsan