• Sencha

Stort barnrum i vinkel - eller två små? Knepig planlösning vid inredning av vind; tankar och funderingar...

Vi ska inreda vår vind till ovanvåning. Tanken är att ha sovrum samt ett hobbyallrum däruppe. Allrum där trappan kommer upp (genomgångsrum), föräldrasovrum på ett håll, och åt andra hållet en liten minihall, samt sedan två små sovrum. (Ett för vår son och ett för ett eventuellt kommande barn i framtiden.)

Delen som är avsedd för barnrummen är i vinkel. (Vi har ett lite speciellt hus.)

Men det blir lite knepigt. För att det rum som ska vara till ett ev framtida barn inte ska bli ett genomgångsrum, så får vi liksom göra en liten pytteminiminihall - och den stjäl ju också utrymme. Så det rummet blir i så fall väldigt litet. (Snedtak är det också.)

Dessutom, så behöver vi egentligen göra en inspektionslucka i taket. Och den skulle behöva sitta just där väggarna mellan rummen ska sitta - och det funkar ju inte.
    (Hmm... lite svårt att förklara det här begripligt )

Så nu börjar vi fundera på om det faktiskt ska få vara ett enda stort barnrum. Men det har ju nackdelar. Jag vet ju själv vilket behov man kan ha av att stänga dörren om sig i olika åldrar. Inte minst i tonåren - men även långt innan det. Och hur funkar det för vår son om det kommer en bebis om några år, med att få sova och så?

Samtidigt inser jag att det kan bli ett alldeles underbart rum. Och visst, man kan ändå dela av lite med bokhyllor eller så, och ha t.ex. en färg i den ena delen och en annan i den andra delen.

Tankar? Reflektioner? Åsikter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-01 20:22:52:
    Jag har nu lagt in en skiss i mitt galleri. Skissen visar hur det skulle se ut om man gör två barnrum. Alternativet ett stort barnrum innebär alltså att dessa båda utrymmen, inkl minihallen mellan dem, blir ett enda stort rum.

Skissen är INTE korrekt i proportionerna. Jag får inte riktigt till det Skissen är bara till för att ni ska ha en chans att fatta hur jag menar.

Det är dessutom snedtak på alltihopa

• Svar på tråden Stort barnrum i vinkel - eller två små? Knepig planlösning vid inredning av vind; tankar och funderingar...
  • Cindra

Vi har också ett knepigt hus... det är ett 1 1/2 plans med källare. Det är nästans kvadratiskt, byggt -41 i funkisstil och med takkupor åt alla 4 hållen på övervåninen. MYCKET snedtak...
    Vi har ett "normalt" rum däruppe, ett hyfsat normalt (i storlek alltså) men oerhört långsmalt, ett pyttelitet (där endast 3 kvadrat har full ståhöjd, resten extremt med snedtak...) Så är hallen möblerbar då den fönstersmutten ger plats för tv-soffa.
    Vi har 3 egna barn + jourplacerat barn + extrabarn... Jag har alltid tyckt att det varit viktigt att alla har sitt eget, en dörr att stänga. Det minsta rummet däruppe hade vår son tills han var 9-10 år, nu används det som babyrum. Vi har nu inrett rum i källaren så att alla ska ha eget.
    Jag tycker absolut ni ska satsa på att göra två rum däruppe, om ni inte kan lösa att "bygga" ett rum till någon annan stans i huset. Ett barn kan ha ett väldigt litet krypin, bara det är eget och en dörr att stänga. Det är iaf min erfarenhet.

• LinaoMatilda

Jag har ett förslag. Tog mig friheten att kopiera din bild och rita om den. Svårt att förklara annars

Det syns inte att man är ful om man går fort och skrattar mycket!
  • LinaoMatilda

Jo, skulle tillägga att jag tror det är skönt med eget rum för barnen. Så kan ni ju använda det andra till annat, t.ex. gästrum, tills ni behöver det till nästa barn.

• Sencha

LinaoMatilda: mmm... kruxet är att det är snedtak där i hörnet, så då far man krypa in Jag har lagt in en ny skiss, med gulmarkering där det är snedtak, kanske blir lättare att se...?

Tack annars för idén

• LinaoMatilda

Ah, glömde bort den lilla detaljen

• LinaoMatilda

Oj, ja hehe det var ju en del snedtak. Känns som att utrymmet före barnens rum är lite onödigt stort.

• Sencha

Ja... men det finns lite rördragningar och saker som strular till det där. Samt murstocken.

• Bella8

Har kollat på "ritningen"... och funderar bara: då det är snedtak även vid passagen mellan allrummet och in mot era och barnens regioner, hur tar man sig förbi där då utan att huka sig?

*** Charlie Charlie Charlie Du är en liten katt... ***
  • Sencha

Bella8: Vi är inte jättelånga, och jodå, det funkar (Liite hukar man sig nog, men det gör man å andra sidan under en del dörrposter i huset i övrigt också.)

Däremot funkar det ju inte så bra att sätta dörrar på dessa ställen.

• mjuik

Kan inte barnen dela rum?

När de blir äldre har ni väl en vanlig våning med rum också?

• Bella8

Funderar lite till: om ni ändå ska göra en så stor ombyggnad som kostar en del, varför inte flytta trappan då till ett mer lägligt ställe så kan ni få ett sovrum där trappan nu är istället?!

*** Charlie Charlie Charlie Du är en liten katt... ***
  • Sencha

Trappan är redan bytt. Och nä, det funkar - av andra skäl - inte att ha trappan någon annantans.

• Sencha

Vi har funderat vidare... Det känns som att den dagen det blir ett syskon så lär väl vår son ha extra stort behov av att kunna stänga om sig och vara ifred ibland...

Just nu lutar det åt en kompromisslösning som egentligen är den variant vi uteslöt från början: Sonen får ett avdelat eget innersta rum, med dörr att stänga om sig. Det framtida syskonet får en genomgångsrum. När syskonet blivit lite större (inte är bebis längre) så tar vi förmodligen bort dörren till det inre rummet - så blir det som ett stort rum.

Tankar om detta?

• game set match

Om man utgår från Linaomatildas skiss och sätter båda dörrarna där istället. Gör "hallen" så liten att det endast går att sätta in dörrar.
    Flytta även dörren till ert sovrum till andra väggen - precis brevid murstocken.

På så sätt kan ni avsätta mellanrummet mellan sovrummen till ett lekrum. På senare sikt kan ni sätta in en dörr mellan lekrummet och allrummet när barnen vill börja få lite avskildhet.
    Det innebär dessutom att sovrummen kan vara just SOVrum primärt och behöver då inte vara så stora.

• Mamsis

Gör som ritningen ovan men sätt en skjutdörr i sovrum 1 och dörr som går inåt i sovrum två där det nu blir en liten "alkov".

Svar på tråden Stort barnrum i vinkel - eller två små? Knepig planlösning vid inredning av vind; tankar och funderingar...