• Nöjder

Någon som gjort insemination EFTER ivf?

Hejsvejs! Har gjort 3 misslyckade IVF. Läkaren trodde att det var typ otur att vi ej lyckades, eftersom allt "ser jättebra ut". Har sen upptäckt att mitt sekret är ogenomträngligt. Detta är möjligen huvudorsaken till att vi ej lyckats på egen hand. Detta problem går man ju förbi när man inseminerar. Om nu sekretprobemet är vårt huvudproblem, så borde ju chanserna vara relativt goda, med insemination, lite sämre odds än ivf såklart, men ändå...Kanske värt ett försök, det är ju mycket lindrigare för både kropp, själ och plånbok. Lite bakvänd väg att gå kanske. Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Någon som gjort insemination EFTER ivf?
  • mads80

Hej!
    Vi har genomgått ett ivf på Hs och inför vårt andra ivf har vi gjort inseminationer på andrologen på SH, ska precis göra vårt femte föesök. Vi är oförklarat barnlösa, så vi tänkte att vi kunde testa. Det är som du säger lindrigare för kroppen och plånboken
    Lycka till!

• aylen

Ja jag har nyligen gjort en insemination och vi är oförklarligt barnlösa.Gjorde ett IVF förra året som misslyckades. Så nu får jag se vad som händer. Alltså inseminationen gjordes hos min vanliga gyn. Vat inte om det är en sån du menar. Jag har alltså inte gjort det på en fertlitetsklinik.

• Nöjder

Tack för svaren! Sen undrar man ju om någon lyckats också, fast då kanske man ska ställa frågan i "vänta barn"-forumet...
    Lycka till tjejer!

• Molina

Jag har också problem med sekretet precis som du har och VI blev gravida genom en INSEMATION så ja visst går det alldeles utmärkt att bli gravid eftersom dom går förbi sekretet.
    Så jag tycker nog att det kan vara värt för er att testa.
    Vi gjorde aldrig nån IVF.

• ljust

Hoppalina: Hur testar man om sekretet är dåligt/ogenomträngligt?

• Nöjder

grått: Man gör antigen ett eftersamlagstest, där lite sekret plockas ut från livmoderhalsen (av läkare) på morgonen efter ett samlag. Sen tittar man på det i mikroskop för att se om spermierna rör sig bra i sekretet. Eller så plockas det ut sekret separat, varefter mannen lämnar sitt bidrag på burk. Sen sammanförs dessa två "ingredienser" i labbet och då ser man hur spermierna funkar i sekretet. Sekretet måste alltid tas runt ÄL.

• Leaj

HoppasLina: var har ni gjort test av sekret? Vi har gjort det mesta i utredningsväg, men det har aldrig nämnts. Blir så nyfiken.

• grynet80

en liten puckad fråga.... har ni efter ni upptäckt att det var svårgenomträngligt provat äta bisolvon?

• Teälskare

Flera av mina kompisar har provat bisolvonmetoden och blivit gravida men om det var bisolvonet eller de själva vet jag inte...

• Nöjder

Leaj: Vi har gjort 1 test hos privat doktor i Sthlm (Josip Kulas). Vi skulle mysa sent på kvällen innan, och sen tog jag mig till läkaren tidigt nästa morgon. Detta var vid ÄL-tid. Läkaren tog sen ut lite slem/sekret vid livmodertappen och tittade på det i mikroskop. Där såg han att spermierna ej rörde sig = ej bra. Sen gjorde vi två ytterligare prov på Sophia Hemmet, via andrologmottagningen och "Andro Vitae"-kliniken. Då togs sekret ut och sen fick sambon göra sitt i enrum. Sen för dom ihop de tu i laboratoriet. Åter konstaterades att många spermier hade svårt att röra sig

• Nöjder

grynet80: Har faktiskt inte testat bisolvon, kanske ska göra det...Läkarnas teori är ju annars att problemet beror på antikroppar som utsöndras av livmodertappen, hm..

Svar på tråden Någon som gjort insemination EFTER ivf?