• Anonym (tokig?)

Min sambo snörvlar jämt, blir galen!

Det kanske låter som ett fånigt problem, men min sambo är alltid snuvig.
    Saken är den att han inte snyter sig utan går omkring och snörvlar och har sig för jämnan.
    Tror att det har blivit lite av en dålig vana också, att han gör det utan att egentligen behöver.

Jag har påpekat detta säkert 100 ggr för honom, då brukar det bli bättre i max en timme, sen sätter det i gång igen.

Han är känslig för damm, liksom jag, men verkar inte tycka att städning är något viktigt. Jag tror att han är allergisk mot något och tycker att han borde be att få genomgå en ordentlig utredning, men han får ju aldrig tummen ur...

PS Nej detta är inget skämt...

• Svar på tråden Min sambo snörvlar jämt, blir galen!
  • innana

Skicka iväg honom till vårdcentralen! Han kanske behöver kortisonspray en period eller så. Ett enkelt pricktest kunde han ju kosta på sig. Beställ tid åt honom

• Anonym (tokig?)

Han har en spray på recept, pricktest har han gjort och det visade inget (tyvärr).
    Men det är ju mycket man kan vara allergisk eller överkänslig mot som inte visar sig i dessa test. Emissioner od.

• innana

Har han fått polyper på gamla dar då? Eller förslappade slemhinnor?
    Fast om han inte snarkar också är det nog inte det. Vissa har ju bara känsliga slemhinnor också och blir snoriga för allting dessvärre.

• Anonym (tokig?)

Ja, det är väl så dessvärre. Hans mediciner hjälper ju honom, men dom vet inte vad det är han reagerar på.

Mitt enda önskemål är att han åtminstone snyter sig istället för att dra in "det" i hjärnan...

En gång när vi satt i bilen så började räkna hur många gånger han drog in i näsan. Jag hann räkna till 25, då hade det gått max 5 min, sen gav jag upp.

Nåja, tack för dina svar!

• Sannive

Jag är dammkänslig, allergisk mot kvalster så jag kan kanske komma med lite tips.

Luften kan vara för torr i lägenheten, köp luftfuktare.

Köp näsoljespray på apoteket, hans slemhinnor kan vara i obalans och därför producera mer vätska än vad som behövs

Har han använt väldigt mycket nezeril och liknande? Det kan förstöra slemhinnorna så att man aldrig blir av med snuvan. Sluta använda nezeril, uthärda i den vecka det tar för näsan att avvänja sig. Använd hädanefter endast nästdroppar för barn under tre år, det är lika effektivt och skadar inte slemmhinnorna lika mycket.

Dammsug ofta, var tredje dag.

Undvik att ha allt för mycket prylar framme som samlar damm.

Plocka undan mattorna och se om det blir bättre. Det samlas väldigt mycket skräp i mattorna som inte dammsugaren tar.

Tvätta täcken och kuddar, han kan vara känslig för kvalster och byt lakan minst en gång i veckan.

Hoppas att det blir bättre.

• Cheera

Min lillebror är likadan! Har sagt åt mamma att kolla upp det, för det är ju faktiskt irriterande att han alltid går och snörvlar! Det var faktiskt min sambo som reagerade på det. Själv hade jag inte tänkt på det så jag vet inte hur länge han har hållt på så, men nog är det i en 3-4 år snart alltid.

• Minna07

I värsta fall är han allergisk mot dig. Sånt förekommer.

• Cheera

Marsch:
    Kan snörvlandet vara TICS? Det har jag aldrig tänkt på. Dom tror att min lillebror har en mildare grad av Tourettes. Men han snurrar bara på ögonen.

Ts: Inte meningen att stjäla tråden. Blev bara nyfiken.

• Flygfotogen

Mamma säger då att det är TICS. Inget hon har diagnos på men det är en ovana hon har liksom. Lite tvångsmässigt skraj för att ha något i näsan.

• Cheera

Marsch:
    Okej. Kan ju ligga nå i det. För när man frågar brorsan om han är förkyld så säger han alltid!: "vet inte, tror det".

• Anonym (tokig?)

Tack snälla för era svar!

Jag tror att det kan vara både en känslighet mot dammkvalster e.d. och tics.
    Kanske började det med en allergi eller envis förkylning, sen har det liksom bara fortsatt.
    Har en känsla av att det är 70% tics och resten snuva pga någonting.
    Det låter ofta som att det inte är så mycket i näsan heller, men han tar ju i så huset skakar.

Cheera, så svarar min sambo alltid också, typ- "jag vet inte eller så är det allergi" alt. "åh förlåt", sen går det 3 minuter så sätter det igång igen.
    Han verkar inte besväras av det iaf. Hade han ständigt varit förkyld, så borde han ju bli ganska irriterad själv, det hade iaf jag blivit.
    Men han är liksom inte medveten om hur han håller på. Han vet att jag håller på att bli tokig av detta ständiga "ljud", men sen kan han sitta så i soffan/bilen, sängen osv hur mycket som helst utan att han verkar medveten om det.

Kanske ett lyxproblem, men ändå väldigt påfrestande...

• Cheera

Ts:
    Verkar som att min bror inte heller medveten om det. Att han rullar på ögonen vet han iaf inte.

Hoppas ni kommer på en lösning.

• Anonym (trött)

Jo då, Håller med Ts att det är mkt irriterande.Min kära sambo har hållit på med ett evigt kraxande, hostande och snörvlande av och till i snart 6 år. I samband med dessa "attacker" så blir han även extremt trött, käns som att jag bor ihop med en 90 åring, han sover onormalt mkt, vilket inte är så kul . Jag inklusive vår omgivning har otaliga gånger påpekat detta för honom, me han har bara "slätat över det" å sagt- int är det nått!!!
    Nu äntligen verkar han ha tröttnat på vårt tjatande och insett att det är ett problem, å att det är jobbigt att ha det så här!! Jag har till och med lyckas övertala honom att beställa läkartid,otroligt!!!

Så nu hoppas jag bara innerligt att de genom alla prover eventuellt kan se vad som är fel, så han kan få behandling å bli fri från dessa besvär. Då kanske man åter igen får tillbaka den "arlerta" kille man en gång i tiden blev tillsammans med HOPPAS )

• Anonym (tokig?)

Trött
    Vi kanske skulle låta dom träffas för att se om dom skulle inse hur jobbigt det är att lyssna på

Min sambo har gjort allergitest, men jag ska nog få iväg honom igen på en ordentlig utredning.

Hoppas ni får hjälp och dom kanske hittar vad det beror på!

Svar på tråden Min sambo snörvlar jämt, blir galen!