• cewin o celine

Någon som kommit in på barnmorskeprogrammet direkt efter ssk-utbildningen?

FInns det någon som kommit in dirket på Barnmorskeutbildningen efter sjuksköterskutbildningen? Och vart någonstans? Jag blir klar syrra i sommar och vet redan nu att det är Barnmorska jag vill bli, så skulle vilja börja till hösten. Ska jobba 3 mån i sommar på BB-avdelningen.

• Svar på tråden Någon som kommit in på barnmorskeprogrammet direkt efter ssk-utbildningen?
  • lovande

tyvärr så måste man jobbat, tror det är 1.5 år eller iallafall 1 år, innan man kan söka sig vidare... Sorry. Det är så på alla fortutbildningar efter ssk.

• eisa

man får väl inte göra så?

jag trodde man var tvungen att jobba minst 1 år först. har det ändrat`s?

• cewin o celine

Det är 12 mån heltidsarbete som sjuksköterska, men har hört några som kommit in trots att de inte haft denna arbetslivserfarenhet därmed undrar jag om det finns någon här inne som har erfarenhete av det.

• vetallt

Jag känner ingen som gjort det, jag tror nästan att man behöver 6 månaders jobberfarenhet som syrra innan man kan söka, men jag är inte säker på att det fortfarande gäller. Men jobba gärna som syrra ett år eller så, det är jävligt nyttigt att samla på sig erfarenhet av praktiska situationer och möten med patienter inte minst. du hinner jobba som barnmorska i många år ändå. Lycka till jättemycket

• cewin o celine

Jo, självklart är det jätte nyttigt med erfarenhet som syrra men när jag redan nu vet vad det är jag vill göra så känns som jag vill fortsätta direkt. Det finns ju alltid möjlighet att jobba som syrra vid sidan av studierna och skaffa sig erfarenhet då.

• Lilla jag bf 9 9

Jag vet att några här inne har kommit in direkt på BM-utbildningen efter avslutad ssk-utbildning. Tror hon heter Nenneh.

• Toadstool

Det GÅR att börja läsa VUB:en direkt efter sjuksköterskeutbildningen. Jag vet inte om det är att rekommendera men det går. Hör med högskolorna du har tänkt söka, det är olika på olika högskolor i landet men det finns flera som tagit bort kravet på yrkeserfarenhet.

Så är det

• Lilla jag bf 9 9

Borås tex kan man söka direkt, eller har dem ändrat det nu kanske?!! Hörde nånstans att dem skulle införa andra intagningskrav på BM-programmet.

• marina81

Det går säkert, men jag skulle inte rekommendera det iaf..man har så stort ansvar som BM, och som nybliven ssk så står man där med nog så mycket ansvar och alla bedömningar o beslut man måste ta hela tiden är faktiskt ofta både svåra och jobbiga..och då har man ändå ett mindre ansvar som ssk än som BM..arbetslivserfarenhets-kravet finns nog där av en anledning..

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • Ida 1981

Jag har en vännina som läser till BM och kom in direkt efter avslutande ssk studier. Och hon precis som mig har inga tidigare erfarenheter inom vården. Hon ringde till BMP studievägledare och frågade om det var nödvändigt att ändå jobba som ssk ett tag, men hon tyckte inte det... BMP kommer ifrån ett års regeln mer och mer, så det kan inte vara så viktigt.
    Kram

• cewin o celine

Ida 1981: Tack för ditt svar! :) Jag tänkte söka till hösten så får vi se vad det blir av det hela. Vart går din kompis sin utbildning? Pluggar du också till BM?

• Knytets

har också läst att man på vissa skolor ej kräver att man jobbar som ssk innan bm utb.
    Känner precis som TS.
    Jag vet att jag vill bli bm, så jag vill plugga klart på en gång. Känner att jag absolut inte passar att jobba som ssk, utan gör mig bäst som bm. Därför vore det skönt om man kunde hoppa över att jobba som ssk så kan man börja jobba praktiikkst som bm på en gång, det är ju ändå vad jag förstått det väldigt mycket praktikst under bm-utb. ändå så man får en del erfarenhet.
    Visst säkert inte lika mycket som att ha jobbat som ssk ett år, men o andra sidan ser jag det som 2 helt skilda yrken.
    Men jag kanske har del?
    Det beror ju väldigt mycket på vart man jobbar som ssk innnan antar jag ifs.

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
Svar på tråden Någon som kommit in på barnmorskeprogrammet direkt efter ssk-utbildningen?