• 4805

Förlossningsrädd blivande 4-barnsmamma!

Låter kanske helsjukt att vara rädd för förlossningen när jag väntar mitt fjärde barn.

Nr 1 var jättelätt förlossning eftersom han var prematur, v 28.

Nr 2 långdragen förlossning som avslutades med sugklocka, barnet fick nyckelbensfraktur, hade ont och skrek mycket den första månaden, jag tyckte så synd om henne.

Nr 3 planerat snitt eftersom bäckenröntgen efter nr 2 visade att jag hade gränsmått. Var förberedd på snitt redan efter inskrivningen hos barnmorskan. När jag fick träffa läkare ca 1 mån innan förlossningen förklarade han att mina mått ej var så trånga att jag inte skulle kunna föda vaginalt. Fick panik eftesom jag varit förberedd på snitt så länge och valde snitt men var väldigt kluven i mitt beslut.

Nu väntar jag nr 4 och ska få komma runt v 30 till läkare för att planera förlossningen. Synd att det inte finns ett tredje alternativ vad gäller förlossningssätt!!

- Efter ett kejsarsnittet hade jag väldigt ont och man blir ju mer eller mindre handikappad. + Slipper smärtan under själva förlossningen och slipper ha ont i underlivet.

+ Efter nr 2 var jag ju uppe på benen snabbt. - Det var en väldigt jobbig och långdragen förlossning

Nu är jag väldigt kluven hur jag ska föda detta barn, är rädd för att spricka mycket, att barnet ska få syrebrist etc.

Till Aurora kan man väl inte vända sig när man väntar nr 4 då tror de väl att jag är helknäpp!!

Att jag väljer att skaffa fler barn trots min rädsla är väl att önskan om en stor familj vinner över min förlossningsrädsla!!

Finns det någon som kan ge mig några råd hur jag ska kunna komma fram till ett bra beslut.

• Svar på tråden Förlossningsrädd blivande 4-barnsmamma!
  • Celindan

Välj inte snitt om det inte är direkt akut fara för barnet. Din kropp har gjort det den "rätta vägen" förr. Du fixar det. O spricker tror jag inte att du gör om det får ske på naturligt vis.
    Blir det ett snitt till kommer du aldrig kunna föda på vanligt vis igen (enligt min BM, två snitt, alltid snitt) om ni bestämmer er för en 5:a.
    Varför var första barnet prematurt och varför var andra förlossningen långdragen? När 2:an avslutades med sugklocka känns det som om din bäckenmuskulatur verkligen varit med om nåt "extremt" så den här förlossningen borde ju gå lättare.

Jag skulle föda vaginalt i din situation. Utan att tveka. Lycka till!

Emilia & Alicia - världens finaste flickor!!!
  • babyassistans

Hej där!!

Jag tycker du är helt underbar som sätter ett barn till världen till...trots din rädsla! Jag är doula o vi hjälper kvinnor som är rädda inför förlossningen. Det gör man genom samtal där man försöker lösa upp rädslor och prata om vad man vill skulle hända om man fick bestämma helt själv. Du hittar en doula på doula.nu.

Lycka till...glöm inte att du är skapt för att klara det här och att rädsla fortplantar sig i kroppen!!!

• Cia o krabaten

Tycker absolut att du kan vända dig till Aurora!
    Berätta bara som du skriver här!

Nattens mörker släcker dagens ljus, men inte hoppets låga
  • Linsis

Tycker absokut att du ska vända dig till Aurora! Jag fick remiss via min vanliga bm. Jag tyckte att det var så bra att prata med Aurora, det hjälpte verkligen mig. Har du förr tre barn och på olika sätt, så vet du ju vad du pratar om. Det är klart att du har rätt att vara rädd du med. Förstår precis! Ringa Aurora!!

• 4805

Tack för råden!
    Jag ska kanske prata med min barnmorska angående Aurora.

Med mitt första barn fick jag värkar och en liten blödning i v 25, värkarna lyckades de stoppa men sedan gick vattnet i v 26 och jag fick ligga still för att bebisen skulle få vara kvar i magen så länge som möjligt. I v 28 fick jag värkar och då beslutade man att låta förlossningen komma igång. Läkarna kunde inte hitta någon orsak till varför jag födde för tidigt och tydligen är det så att man inte kan hitta någon förklaring all gånger. killen som nu är 5 år mår i allafall bra och har inte fått några komplikationer alls.

Att förlossning nr 2 var långdragen och avlsutades med sugklocka berodde på att bitt bäckenmått ligger i gränsområdet.

Mina barn har blivit större för varje gång så jag har blivit lovad att få göra viktskattningar. Nr 3 som föddes med planerat snitt var den som jag gick längst tid med 38 +1 och han vägde 4300g.

• Katta A

Du inte ensam om att vara rädd och vänta nr 4 Jag har med förlossningsrädsla hoppas som du att det skulle finnas tredje val

Jag vågar inte föda vanligt men samtidig rädd för att bli snittad.

Jag tycker inte du knäpp om du vill prata med Aroura gruppen

• solrosblad

Jag var oxå livrädd när jag väntade nr4, kanske för att det var 10 år mellan förlossningarna.... Jag läste någonstans att det är vanligare med förlossningsrädsla bland omföderskor än första gångs föderskor, och oftast var rädslan störst hos de som väntade 3-4e barnet.

• Mita 74

Jag har fått tre underbara barn. Första gången när jag fick flickan var jag rädd så gott som hela graviditeten. Tänkte att detta kommer jag aldrig att klara av ville ha kejsersnitt, jag hade tur och fick en underbar barnmorska redan vid inskrivningen. Hon lyckades i alla fall att bearbeta min rädsla och till slut efter 25 timmar så kom hon min förstfödda. Barn nummer två var jag inte lika nojig viss oro fanns men allt gick bra och barn nummer två kom efter 2½ timme. När jag så kom till den tredje graviditeten så fick jag missfall först detta barn var ej heller planerat, men både min man och jag hade hunnit vänja oss vid tanken på att bli föräldrar igen så efter åtta månader var det en ny individ på gång.
    Detta må jag säga var med blandade känslor.
    Tanken på missfall fanns så gott som varje dag i 13 veckor. Jag var sjukskriven dessa första veckor.
    Sedan när detta var över fick jag en typ av förlossningspanik. Ville inte alls föda jag skulle kunna bära detta barn för evigt men det ville inte barnet när han väl kom tog det bara två timmar och det var dom två bästa timmarna i mitt liv.
    Nu har min man och jag beslutat oss för att pröva lyckan ännu en gång och nu går dagarna så himla sakta.Väntar på att sakerna ska komma eller inte ligger en vecka efter och har testat mig tre gånger negativt men jag mår underligt och är jättetrött så vi får se vad som händer.
    Lycka till..Till er alla som är rädd för att föda barn det kan vara jobbigt men ack så fina saker man får när det är klart.

• solstraalen

Här har du en som väntar 3 barnet och är förlossningsrädd. Gick på aurora innan förra barnet oxå och ska även göra de nu innan de här barnet föds.

För jag vet inte HUR de här barnet ska komma ut.

Aurora-bm ja träffade innan dottern var helt underbar, så jag hoppas hon jobbar fortfarande.

Mamma till Anton 9910-, Saga 0512- och liten, v24
  • babyassistans

hej igen..

Jag hoppas att ni får ett jättefint stöd hos aurora...själv hade jag aldrig kunnat föda mitt andra barn utan de samtal jag fick med min barnmorska...men ett av problemen med aurora är att de inte kan vara med när det verkligen gäller...på förlossningen...

• solrosblad

Men det finns doula oxå, och en sån kan närvara hela tiden under förlossningen, och även före och efter förlossningen.

• babyassistans

Hej svejs solrosblad...

läs hela tråden...jag är ju utbildad odisdoula...där av svaret !!!Ha det gott!!

• solrosblad

haha, ja det läste jag ju, men har väl för mycket graviditets gegga i skallen för tydligen fastnade det inte det jag läste

• Röda

Jag gillar tanken på att får stöd i att fokusera, får förtroende och jobbar med och inte emot sin kropp. Är glad att jag själv kunnat föda tre barn med den känslan.
    Men nu har ju TS trångt bäcken - gränsmått - och då kanske det är bra att rådgöra med BM och förlossningsläkare e dy.

Svar på tråden Förlossningsrädd blivande 4-barnsmamma!