• Mrs Lion

Min man har diabetes typ 1 = påverka fertlitet?

Jag och min man har försökt att bli gravida i nästa 18 månader utan resultat. Vi har nu fått tid för fertilitetsunderskning den 1 mars, vilket känns jätteskönt.

Det är många tankar som snurrar varför man inte blivit gravid ännu och vi vet förhoppningsvis mer efter utredningen. En tanke som har dykt upp hos mig är man min mans diabetes skulle kunna påverka eventuellt spermakvalitet? Min man fick diabetes typ 1 för ca 3 år sedan. Han fick diabetes när han va 25 år, vilket är relativt sent utvecklat för att vara typ 1 diabetes. Orsaken till varför han fick diabetes är okänt. Finns inte i släkten utan är troligtvis utlöst av en infektion.

Undrar nu bara om det finns någon forskning som visar på att diabetes typ 1 skulle kunna påverka den maniga fertiliteten? Finns det någon här inne som har erfarenhet?

• Svar på tråden Min man har diabetes typ 1 = påverka fertlitet?
  • tisteln

Vet jag ingenting om, men vet att det finns större % risk att era barn får det också. Men hans sjuksköterska kan svar på de frågorna - följ med på nästa besök, så kan du ställa frågor. Vet hon inte, kan hon ta reda på det till er.
    Lycka till!

• lillrumpan

Jag fick typ 1 när jag var 31 år. Vad jag har förstått skall inte det påverka fertiliteten för honom, det som kan påverkas är sexlusten som brukar avta efter några år.

• lillrumpan

Skrev fel, inte lusten som avtar utan förmågan att kunna.

• susanne78

Jag fick diabetes som 11 åring. Jag har förstått som att % är högre att mina barnbarn får det än mina barn. När vi fick våran son -03 var han med i en studie men vi fick ej vara med för enligt deras test hade en låg risk att få diabetes. men naturligtvis kan han få det.

• Marie4barn
    Haha...min man har oxå det...
    och vi har blivit gravida direkt på alla 4 försöken...hihi:)

(¯`·.*.·Älskar mina kottar·.*.·´¯)
  • Maxie

Min pappa har typ 1 diabetes. Han har 3 barn, inga problem alls. Har också hört att ärftligheten kan gå i vartannat led, dvs mina barn (om det nu blir några) riskerar att få det.

• Pingumamman

Jag har inte heller hört att det skulle kunna påverka fertiliteten. Barn till diabeteiker löper ca 5% risk att få diabetes har vår mottagning sagt!

• Evillmad

Har inte påverkat min mans fertilitet... snarare tvärtom, han är otroligt fertil, synd att det inte kunde smitta av sig på mig
    Jag har inte läst om att diabetes förändrar fertiliteten men det finns antagligen forskning någonstanns om det. fråga doktorn när ni är där!

Svar på tråden Min man har diabetes typ 1 = påverka fertlitet?