• Plektrum

Sluta röka?

Hej! Jag har ett riktigt stort problem, Min sambo slutade röka när hon blev gravid, vilket jag tycker är alldeles underbart!
    Innan hon blev gravid så sa vi att vi skulle sluta båda två.
    Men nu till problemet! Jag kan inte (eller vill inte) Vi har stora bråk om detta och hon vill absolut inte ha röken nånstans.
    Jag har sagt att jag till och med kan gå på en promenad eller nåt när jag ska röka. Men hon vill att jag ska sluta helt och hållet och jag förstår henne.
    Men jag kan verkligen inte, jag vill bara ha mer cigg, bara för att jag inte får. Vet verkligen inte hur jag ska lösa detta.
    Vad skulle ni gjort om ni fick rökförbud helt plötsligt och det var ett jävla liv varje gång ni luktar rök. Ska man bara acceptera detta och lägga ner eller ska man stå på sig och fortsätta röka?

Jag äter halstabletter och tuggummi så at lukten döljs hyfsat.

• Svar på tråden Sluta röka?
  • Skylines

Jag förstår dig fullt ut. Har haft samma sitts o jag har nu varit rökfri i 4 månader nu typ

• Tvillingfarsa

Det gäller att hitta rätt motivation. För mig så var det att jag ville föregå med gott exempel för mina barn, då det finns undersökningar som indikerar på att det är mindre risk att barn börjar röka eller snusa om dom har snus och rökfria föräldrar.

Jag la av att snusa ca 4 veckor innan döttrarna föddes och det känns förbannat bra idag.

Jag vill egentligen snusa men min motivation att föregå med gott exempel var så pass stark att jag klara av att sluta.

-V- Älskar Nathalie och Isabell -V-
  • Joels Pappa

Varför i helvete ska du röka då? Det kostar bara en massa pengar och risken för sjukdommar ökar osv... Vill du inte träffa dina barnbarn eller?

Jag tycker som Tvillingfarsan, va en bra förebild för ditt barn!!!

Rökning är nog det dummaste påfundet i väldshitorien, vill du bränna pengar på ingenting så kan du vänligen skicka pengarna till mig!! :)

Pucko!

• DrKejs

Motivation.

Varför ska du sluta röka?

Det måste väl framförallt vara för att ditt barn inte ska få i sig skadliga partiklar. Glöm inte bort att du har med dig rökpartiklar i hud och kläder efter att du rökt, tuggummi och halstabletter hjälper bara mot andedräkten. Det är inte bara den direkta röken som är skadlig, utan alla rökpartiklar som du bär på och för över till ditt barn.

Sedan håller jag med Tvillingfarsa, att föregå med gott exempel för sina barn är också en god motivation.

För det tredje så har ni kommit överens om att sluta röka båda två. Hur kommer det att påverka ert förhållande om du bryter ingånget avtal om något så viktigt? Kommer hon att kunna lita på dig framöver, eller kryper det in en osäkerhet som påverkar er negativt?

Som sagt, motivation.

Själv slutade jag röka för många år sen.

• gaz

jag rökte och snusade i ca tio år, en dosa om dagen o ett paket marlboro per dag. Jag sov med snus. jag slutade på en gång.
    tro mig eller inte, men det finns en bok som heter äntligen ickerökare, skriven av allan carr tror jag han heter, visst det låter inte som att det skulle funka, men min tjej köpte den o slutade röka med den, och jag trodde inte en sekund på den boken (hade ju försökt sluta tidigare o visste att det verkligen inte gick)
    men lovade ändå att läsa den ändå. jag slutade och hade INGA abstinensbesvär.

jag tänker inte säga något om vad den handlar om, men den kostar ca 120 spänn, o du förlorar inget på att läsa den, vill du inte sluta sen ändå så har du bara förlorat 120 kr, men funkar det, så ja..
    skönt som fan, jag sparade ca 70 spänn/dag

• Plektrum

Tack för svaren! Nu vet jag vad jag ska göra iallafall!

SLUTA RÖKA NU!!!

Hoppas att det går bra.....

• Tvillingfarsa
    Plektrum skrev 2007-02-21 15:42:26 följande:
    Tack för svaren! Nu vet jag vad jag ska göra iallafall!SLUTA RÖKA NU!!!Hoppas att det går bra.....
    Kanon!

Jag håller tummarna för dig, du vet vart vi finns om du behöver stöd sen.

Första veckorna kommer vara riktigt tunga.
    -V- Älskar Nathalie och Isabell -V-
  • Buppsen

Lycka till! Själv har jag planer på att sluta snusa! Har provat några gånger, men utan resultat... så den boken Gaz pratade om ska nog införskaffas...

• gaz

den är ingen super bok, men känner flera som har slutat med den, så värt ett försök iallafall

• Plektrum

Jag har börjat läsa den nu. Den är faktiskt bra. Har varit rökfri i två dygn nu.......ganska jobbigt just nu, men har nästan inte kännt nåt de senaste 48 timmarna.

• gaz

ok hoppas det går bra då =)
    men kan lova att det är skönt att vara fri faktiskt

• Kaospassageraren

Jag kan fortfarande minnas hur det var, när jag var liten och mina föräldrar skulle pussa mig god natt, och stank rök.
    Det ska aldrig min dotter behöva uppleva.
    Jag älskade verkligen att röka; det lugnade mig, smakade underbart, och - det där som ingen gillar att erkänna, men alla vet om - det SER faktiskt oerhört coolt ut (för bevis, se James Dean. Sean Connery. Johnny Cash. Audrey Hepburn. Ni fattar.)
    Men jag rökte min sista cigarett samma morgon som min dotter föddes, när jag gick ut från förlossningen för att fylla på parkeringsavgiften för bilen.
    Min dotter är värd en pappa som inte stinker.

• krabban

Lycka till!Jag slutade för 4 månader senn,innan vi visste att tjejen var gravid!
    Nu är det hon som inte har klarat att sluta ännu,men hon har oxå boken hemma ock ska börja läsa den!

• paTrust

Ett enkelt sätt att sluta röka är att helt enkelt skaffa sig ett intresse som upptar all den tid man hade över till att röka förut.

Så gjorde jag, skaffade flickvän som inte rökte och ägnade all tid åt henne istället. Nu har vi två barn, hundar och ett riktigt svenssonliv, fast utan cigaretter såklart!!!

Tänk på en sak alla ni som tänker sluta röka: Plåster å tuggumin hjälper endast mot abstinensen (skakningar, illamående å sånt) och inte mot själva sugen att röka.

Svar på tråden Sluta röka?