• Kay T

När ska vi till BVC nästa gång? 18-månaders kontroll?

När ska man till BVC nästa gång? Vi har en 18 månaders liten tjej hemma och jag har fått för mig att man ska gå på nån slags kontroll när det är ca 1,5 år, stämmer det?
    Ska man boka in den tiden själv? Är det någon här som vet?

• Svar på tråden När ska vi till BVC nästa gång? 18-månaders kontroll?
  • Tildes mor

I den gröna boken, Hälsobesked, står när du ska på kontroll med den lilla. Vid 18 mmånader är det ett läkarbesök med vaccinering. Du ska inte behöva boka detta besök själv. Vi fick också vänta på vårt 18-månaders besök. Vår dotter var 21 månader när vi blev kallade. Ring dem om du vill veta närmare.

• Kay T

Ah, då är det som jag trodde...att det börjar bli dags för nästa besök. Tack snälla för era svar

• StinaS

Vi var på 1½ årskontroll med Hampus och blev kallade till den. Då fick han vaccination mot bl a mässling och röda hund (tror jag det var) och så blev han läkarundersökt.

Om du inte har blivit kallad till kontroll kan du ju ringa och kolla om det är så att du måste boka tid själv, det funkar kanske olika på olika bvc.

• Enjoylife73

Vi fick en tid när vi var uppe och vägde/mätte när vår son var 15 månader. Vi har inte fått vår tid förrän han är 20 månader. Ingen aning varför det dröjer så länge.

• MillanB

Vad brukar man göra på 18 mån kontrollen?

• petsod

När vi var på 18-mån kontroll så mätte och vägde de vår dotter. Kollade i fall hon kunde peka ut sin näsa, mage osv, om hon ville/kunde bygga med klossar, lyssnade på hjärtat och lungor och så fick hon sin vaccination.

• Ell

Vi var nyss på 1 års koll och då sade de att man skulle ringa själv och boka tid för 1.5 års kollen. Kan ju vara så på ditt BVC också.

¨¨¨¨Wille-bullen¨¨¨¨
  • Tant Green

Jag ringde när det var 3-4 veckor kvar till 18-månadersdagen för jag ville veta när det skulle bli (så jag kunde ta ledigt från jobbet). Annars hade det kommit en kallelse senare.

• MillanB

På vårat bvc brukar inte läkarna boka förens det är 14 dagar kvar till barnet är 18 mån. Så det brukar kontroll straxt efter stt dom har fyllt 18 mån.

• mammatillpojkar

här får man hem en tid från bvc när det är dags för 1½ års kontrollen, min lilla kille ska dit på fredag (blir 1½ imån) för läkarundersökning, spruta, väga och mäta

• Cecilia1983

Vi fick tid för 15mån kontroll när vi var på 1-års kontrollen

• pattisza

Vi fick boka tid själva för 18 mån kontroll, vårt BVC skickar ingen kallelse.

• Rix

Vi ska på 15 månaders kontroll imorgon och sedan får man boka 18 månaders kontrollen själv.

• Guldplingan

Min lille kille ska till Bvc idag på 18-månaderskontroll..
    men jag vet inte om det blir förhinder att ta sprutan eftersom han är förskyld ??! Nån som vet???

Svar på tråden När ska vi till BVC nästa gång? 18-månaders kontroll?