• KinaS

    Råkade äta rosenrot i v.13

    Vet att det är många som äter rosenrot inna graviditeten för att öka chanserna att bli gravid och sen slutar dom vid ÄL för att antagligen inte skada fostret.
    Jag har ätit rosenrot sedan 05 för nedstämdhet och slutade när jag fick reda på att jag var gravid.
    Idag upptäckte jag att istället för att ha tagit mina 3 järntabletter om dagen så har jag tagit 3 st rosenrot om dagen i kanske 3-5 dagar. vet inte exakt hur många dagar det rör sig om som jag sett fel, men tippar på att det är MAX 5 dagar.

    Jag har ringt min BM som har sportlov, jag har ringt gynakuten som inte visste, jag har ringt spec.mödravård som inte heller visste. Jag VET att jag sett många med rosenroterfarenhet här inne så jag ger detta en chans också..

    Mvh Kina

  • Svar på tråden Råkade äta rosenrot i v.13
  • Vikbolandet79

    Har du försökt ringa giftinformationcentralen?

    Orsaken till att man inte rekommenderar Rosenrot till gravida är att gravida bör undvika alla typer av extrakter pga för dålig forskning. Har dock ingen aning om hur de kan påverka fostret....

  • KinaS

    Nej, jag har inte ringt dom. Jag hoppas kanske att slippa också. haha.

    Är det någon annan som vet?

    När jag åt rosenrot så åt jag liksom 1 om dagen och nu tryckte jag i mig 3 st.

  • Linndan

    jag är självklart ingen expert och tar själv alla "råd" på FL med en nypa salt, men allvarligt tror jag inte det är någon större fara.
    vore kanske skillnad om du satt i dig en hel burk på en gång eller nå.. ;)

  • KinaS

    Ja, så tänkte jag också. Att det var ju inte suuuupermånga :)

  • Linndan

    precis, du kan nog lugnt andas ut och fortsätta ta RÄTT tablett

  • Klobibblan

    KinaS:
    Vet att detta är en gammal tråd men tänk kolla hur det gick för dig? Jag har nämligen gjort ett liknande misstag och undrar om du märkt av något av det. Tacksam för svar 🙏🏼

Svar på tråden Råkade äta rosenrot i v.13