• Celindan

vad kostar bygglov???

när man ansöker om bygglov, vad kostar det? om det är olika för olika län o för olika byggnader o storlekar så gäller det

1 familjs friliggande villa om 120 kvm på en tomt som är ca 2000 kvm o ligger i östergötland...

nån som har en aning???????????

• Svar på tråden vad kostar bygglov???
  • Sunflower

Kan bara råda er (om ni ska bygga nytt) att kontakta stadsarkitektkontoret för ett möte. Så får ni reda på allt ni behöver där, vilka blanketter, regler och kostnader som uppstår.

Lycka till!

Bästa sättet att få vara ifred är att ställa sig och diska
  • Celindan

vet inte vilken kommun. mjölby motala eller linköping beroende på vart vi hittar tomt...

• Majken

TS:
    Ni är verkligen på hugget med husbygge nu...?

Vi fick betala ca 6000:- för vårt bygglov och nästan lika mycket för det samrådsmöte man måste ha innan man drar igång - så min gissning är att det hamnar på runt 9000:- till 12000:-, beroende på vilken kommun ni hamnar i...

Hur har det gått med lånelöfte, vilken bank blir det?

Love my M-girls
  • Nicke

Jag har sett skräckexempel på bygglov som kostat närmare 30 000 kronor så det skall man verkligen ta o kolla upp.

• Celindan

Majken: YESWAY!

Har fått klartecken från VÄRLDENS BÄSTA bank-kvinna att det är helt ok om totala produktionskostnaden stannar på 1,5. Skippar vi garage för tillfället verkar det kunna gå i lås faktiskt... Kostar det mer måste allt diskuteras. Handelsbanken såklart!!! Kunde man gifta sig med en bank så skulle jag nog slå till Blev fantastiskt fint bemött och det kändes SUPERbra efter vårt besök där.

Har kikat på tomter i Mantorp och Flistad, så vi försvinner inte från regionen i vilket fall

Niklas: Givetvis kommer vi göra grundliga efterforskningar innan några beslut alls tas

• Majken

TS:
    Härligt!!

Vi har också Handelsbanken (Stadshypotek) och de har varit toppen hela tiden!!

Men du....menar du att ni tror att ni hamnar under 1,5 milj inkl ALLT!??? (tomt, VA-anslutningar, lagfarter och pantbrev osv...)

Utan tomten inräknad så hamnade vi på 1,7 milj och då har vi ändå byggt billigt jämfört med många andra eftersom vi gjort nästan allt själva.

Jag vill inte låta negativ, men det känns som lite för bra för att låta sant och jag hoppas att ni har koll på läget så att ni inte blir besvikna sen??

När man väl bygger så ändrar man sig under resans gång och inser att man kanske inte vill ha det allra billigaste/basic överallt. Det märkte vi - ju mer vi planerade ju mer insåg vi att vi ville ha det där lilla extra "nu när vi ändå kan påverka det själva"

Men jag håller tummarna för er och hoppas att jag blir uppdaterad om hur det går?

La in nya bilder på huset igår - om du är nyfiken

Love my M-girls
  • Celindan

Majken: Joo, jag vet, 1,5 låter vääääldigt billigt men jag vågar faktiskt tro att det är genomförbart. Tomterna ifråga ligger f.n under taxeringsvärdet (125 i Flistad o 150 i Mantorp i utrop, men har legat uppe länge o enligt mäklaren säljs de troligtvis för de priserna), huset vi tittar på är 120 kvm för under miljonen nyckelfärdigt (endast utvändig målning vi måste göra själva, ledningar då dragna i huset) och vi hoppas resten skall räcka (ca 350) till ledningar o sånt. De administrativa kostnaderna täcker nog vårt sparande så.....

Är fortfarande i ett relativt tidigt skede av planeringsstadiet, men rent spontant ser det ut att finnas en hypotetisk möjlighet att få allt att gå i lås

.....o det är klart jag kommer hålla dig uppdaterad!

• menu

öh? inte för att jag läst så noga men vilken lyxkåk bygger man om man gör allt själv å ändå landar på typ 1,5 -2 mille + tomten??

vi har byggt allt själv från lösvirkes hus, 120 kvm (+ en liten vinkällare), uthus med garage för 3 bilar, pannrum, förråd, ett rum å så skall det bli bastu - bastut är dock de som inte är klart så det blir lite till pengar dit men annars så) uthuset är på ca samma kvm som själva huset!
    dessutom en grillkåta på gården
    vi har hamnat på ca 500 000,- med allt ink vitvaror mm, mm...

elarbeten å lite vattengrejs har vi fått annlita fackman för å deras lön är inräknade i summan oxå..

tänk på att man kan spara mycket poengar på att ta offerter på de mesta å inte bara rusa in å köpa oavsett om det gäller några plankor bara, göra upp rabatter med affärer man kommer att handla mycket av under byggtiden osv..

• Celindan

menu: vi kommer ju inte "bygga själva" alltså snickra ihop allt. det är en färdig byggsats som bygg-gubbarna kommer o pusslar ihop åt oss....
    finns varken tid eller kunskap för oss att verkligen GÖRA ALLT själva.
    när jag säger "vi ska bygga hus" menar jag ju att vi köper ett hus som gubbarna bygger åt oss, istället för att köpa ett begagnat hus!

• Celindan

menu: hur har ni gjort, har ni krypit på knäna för o gjuta grunden o sen spikat plank o lagt taket själva eller???? fattar inte hur man kan fixa allt för en halv mille bara!!! ni jobbar väl? hur finner ni då tiden? o vart bodde ni när ni byggde??

jag skulle gladeligen betala 500 000 istället för 1,5 milj!!!

• Majken

menu:
     Ja, det låter sannerligen billigt - äger ni skog och har haft virket gratis?

TS:
    Ett nyckelfärdigt hus brukar inte ha "allt" inräknat i priset - har ni kollat upp vad som exakt ingår?

Det som brukar hamna utanför är oftast:

* grunden
    * kakel/klinker i kök resp badrum
    * målning och tapetsering

Kan låta som ganska "små" utgifter men beroende på vad man vill ha så kan det lätt dra iväg....

Men jag har fullt förtroende för dig och litar på att du kollar upp det noga

Love my M-girls
  • Celindan

Majken: Nä, arbetet med grunden är ju inte inräknat men själva husgrunden i sig är det (de kallar det "krypgrund") - i våtutrymmen skall våtrumstapet användas (kanske fixar det själva efterhand sen så man slipper låna till såna grejer), tapetsering och all målning som behövs invändigt ingår, dock inte den utvändiga målningen...

sen jobbar ju sambon min på Rusta o har 25% pers.rabatt på sånt som faktiskt redan är billigt (tapeter, golv, färg etc)

• menu

ts; ok, men "Majken" skriver ju tom understryket att de gjort nästan allt själv...

"hur har ni gjort, har ni krypit på knäna för o gjuta grunden o sen spikat plank o lagt taket själva eller???? fattar inte hur man kan fixa allt för en halv mille bara!!! ni jobbar väl? hur finner ni då tiden? o vart bodde ni när ni byggde??"

svar: ja det är väll så man bygger
    jo vi jobbade mycket å la all vår ledig tid (å pengar - så slapp vi lån) kvällar å helger osv på husbygget under flera år, valde att vänta med barn tills huset vart färdigt, vi är inga byggare men man lär sig å använder bondförnyft å så frågade vi i affärer, vänner å bekanta osv allt efter som.. ibland kunde någon ställa upp 2-3 timmar med att hjälpa med nått men dess mer hade vi inte hjälp.
    mot slutet tar många ledigt ett par månader från jobbet för att fixa huset klart, det blir ju ändå mycket billigare än att annställa byggjobbare.. (i vårt fall tog vi ut övertid, semester osv)

ja vi hade naturligtvis boende under de åren vi byggde huset ?
    men valde bo litet å billigt för att lägga alla pengarna på huset

Majken: ja vi har kunnat ta gratis skog, men det kostar att såga virket osv, å ett jävla jobb!

• menu

å ja det är svindyrt att annlita någon, vi kollade om vi skulle bygga ut med ca 55 kvm å om man tog några som gjorde det så skulle bara det kosta ca 400 000,- ! å de förutsatte oxå att vi själva skulle fixa materialet - ingik dock i denna summan (oftast mycket dyrare om man tar skruvar å spikar, färg osv av företaget som bygger)

sånna summor vägrar jag att betala, så det blev inget bygge just nu iallafall.. kanske gör vi det själv fast det känns oxå att vi börjar bli förgamla för att behöva så stort hus osv..

Svar på tråden vad kostar bygglov???