• Lilja07

Snitt, igångsättning eller ev akut kejsarsnitt?

Ja problem för mig.. jag vill inte ha snitt, jag vill inte bli igångsatt, men vem sjutton vill ha akut kejsarsnitt?
    Jag fick igångsättning förra gången, hade havandeskapsförgiftning, diabetes, trångt bäcken...
    Sanna kom ut--efter 5 dagar med pinvärkar-- Hade hon vart större så hade jag blivit tvungen till kejsarsnitt-akut ha det det blivit då.
    Nu har jag högt socker, bäckenet är ju givetvis trångt än Så nu oroar jag mig för denna förlossningen. Kejsasnitt vill jag inte ha, men jag vill inte heller ha 5 dagar igen -jag mådde skit, tuppade av, hade ingen ork, mådde dåligt i månader efter det. Även nu när jag tänker på det.
    Om jag inte sätts igång så är ju risken stor för akut kejsarsnitt.. Vilket kan hända alla, men nu kan man ju säga att risken är stor för att de blir det om jag inte sätts igång..

Jag vänder & vrider på allt, igångsättning lr chansa?! Oroar mig hela tiden *suck*

~~ Sanna 040415 ~~ Kotten BF 070519~~
  • Svar på tråden Snitt, igångsättning eller ev akut kejsarsnitt?
  • Marvelina

Risken för akut snitt är ändå 1/4 vid igångsättning. 

Min son dog nästan vid förlosningen och har en cp-skada idag. Jag sattes igång vid 42+3. Denna gång har bm och läkare planerat igångsättning vid senast 40+0 med steg-för-steg plan för när insatser (även ett eventuellt snitt) ska göras. Jag vill ej ha planerat snitt, men vi är lite oense här hemma om det

Har du pratat med läkare och bm? Finns väl ingen anledning att du inte ska snittas snabbare efter igångsättning. Antar att du ej vill ha planerat snitt? Se det såhär: ett akut snitt är egentligen ingen skillnad mot ett planerat. Ett katastrofsnitt däremot... 

Hoppas du hittar en bra lösnig. 

marvelina - not new and definitely not improved
  • Marvelina

Sorry, läste slarvigt. Såg nu att du inte vill ha planerat snitt.

marvelina - not new and definitely not improved
  • Zmulan

Min barnmorska säger att det är ovanligt att få havandeskapsförgiftning andra gången man är gravid. Men om du har för trångt bäcken så är det väl troligare bättre för både dig och bebben att ni planerar in ett snitt? Jag menar om nu bebben kommer för tidigt så kanske det går ändå, men då är det ju inget att göra mer än att åka in och se hur det artar sig. Jag menar de kasnke kan räkna ut att from v.35 (exempel) så kan du inte föda på naturlig väg för att ditt bäcken är för trångt, men om beben kommer innan dess så kanske det går?

Du får prata med din bm om det här och kanske ta kontakt med någon Aurora-personal och få samtal om förlossningsrädsla?!

Min förlossning var absolut inte lätt och jag låg två dygn på förlossningen. Jag fick dropp som skulle stimulera värkarna för de gjorde ingen nytta, men vad jag förstår så är väl igångsättning näst intill samma sak som att ge värkstimulerande dropp?

Dotter juli 04, BF 25 juni 07
  • Lilja07

Marvelina: Tack Jag vill inte ha snitt -  drar det ut på tiden så är risken stor att jag får vara med om ett snitt.

Jenny F: nej, jag är bara rädd för att det kanske blir så. Men det räcker för mig

Zmulan: ja precis, om dom gör en uppskattning så kan dom se hur stor bebisen är, då kan man sätta igång mig. Annars kan det bli akut kejsarsnitt om bebisen inte kommer igenom bäckenet liksom.
    Väljer jag igångsättning så kan det ju vara så att jag kan föda vaginalt igen. Då är risken för snitt mindre... Men shit va rädd jag är ändå!

• Zmulan

Jag förstår att du är rädd, alltid jobbigt när man inte vet och inte kan planera *kram*

Dotter juli 04, BF 25 juni 07
  • Lilja07

Zmulan: tack Ja men ut ska den på ett eller annat sätt.. men men.. det ordnar sig..
    kram å tack!

• NinaF

Jag går själv i valet och kvalet efter en jobbig första förlossning. Jag har övervägt igångsättning, men har fått för mig att det är mycket jobbigare än en spontan förlossning och att risken är stor för värksvaghet= sugklocka eller akutsnitt.
    I och för sig säger ju alla att går så himla mycket lättare att föda vaginalt andra gången, så det kanske inte skulle bli några problem med en igångsättning ?
    Själv har jag nog bestämt mig för att be att få mitt planerade snitt några dagar efter BF. På så sätt får ödet avgöra, startar en spontan förlossning innan kanske jag föder vaginalt( eller ballar ur och tar akutsnitt ??? )Har det inte kommit igång 3-4 dagar efter BF är det inte meningen att jag ska föda, så tar jag snitt.
    Det kanske inte är någon hjälp för dig som har ditt trånga bäcken att ta hänsyn till. Jag skulle nog, utan att ha gjort något snitt, änndå råda dig till att ta ett planerat snitt, du har ju ändå trångt bäcken och det verkar ju som om de flesta upplever planerade snitt väldigt bra, bättre än dem som gjort akuta. Ett lyckat planerat snitt utan komplikationer borde vara bättre än en 5 dagar lång vaginal förlossning ! Lycka till med vad du än bestämmer dig för !

• Fru Indosaurie

aldrig i livet en igångsättning till, det är allt jag kan säga.
    heller då ett planerat snitt från början.

Svar på tråden Snitt, igångsättning eller ev akut kejsarsnitt?