• syster J

Livet känns just nu så jä--la orättvist *suck*

Livet känns just nu jävligt tungt. Förstod att det skulle kräva några ivf men trodde aldrig att jag skulle sitta här och skriva noll resultat av bebis på 5 försök. Två mf var det närmaste jag kom att bli mamma..... *suck*

Vi vet ännu inte hur vi ska gå vidare, ännu ett ivf eller ge oss till tåls och vänta på ÄD. Har bett min läkare skicka remiss till HS för ÄD och hoppas att vi blir godkända. Har dessutom tagit kontakt med en privat ÄD klinik i Uppsala. Har två fantastiska väninnor som ställer upp som korsdonatorer. Om jag kan använda M så kan vi vara igång snabbt eftersom hon redan har tagit alla nödvändiga prover och bara behöver ta om dem en gång till. Kruxet är att hon själv genomgått ivf, fått barn genom det och därefter även fått ett barn på naturlig väg, så hoppas hon accepteras. Annars blir det 6 mån väntan på blodprover för J och sedan ska hon ju dessutom donera ägg innan det blir vår tur. Känns som en evighet!!!
    Någon annan här på sidan som varit i kontakt med Reproduktionscentrum i Uppsala?

=) J

• Svar på tråden Livet känns just nu så jä--la orättvist *suck*
  • Fiaflopp

Vännen vännen....vad ska jag skriva...
    Jg har ju suttot exakt i din sits för 1 år sen så jag vet hur du känner!

Du har vänninor som hjälper dig säger du vilket är underbart och vet du vad...tiden GÅR inte så långsamt som man tror!!
    Jag tyckte likadant då vi hörde om hur lång väntan det skulle vara men det var då jag bestämde mig att ta tillbaka min kropp medans jag väntade,sluta röka på allvar,träna så jag får igång riktig blodgenomströmning,fin kropp igen och muskler så JAG må bra igen,äta nyttigt,sluta med kaffe och dricka grönt eller rött the.

DET är vad jag gör nu och har gjort ett par månader och jag mår SÅ bra,jag tror jag att jag kommer vara i toppform då det är dags,det känns så och det är underbart!

SÅ...vips så ringer telefonen och jag ska få göra en testcykel denna månad,wow,det händer grejjer redan ju!!
    Tiden går ganska snabbt,jag lovar...

Inte meningen att babbla så mycket om mig själv,ville bara dela med mig...
    STOR kram till dig vännen och du,glöm aldrig att det ordnar sig!!!

• syster J

Tack Fiaflopp du är så himla fin =)
    Kram

• kungslilja

Jag har senast idag varit i kontakt med Reproduktionscentrum i Uppsala i syftet att donera ägg. Någon gång i april/maj kommer jag att starta behandlingen och jag hoppas jag kan hjälpa minst ett par stycken så de får uppleva det fantastiska med att få barn.

• syster J

Åh, vad härligt äggdonatorn =).
    Det skulle finnas fler sådana underbara omtänksamma människor som dig *ler*
    Stor kram

• kungslilja

"syster J": Tack! Jag lovar att jag ska göra allt jag kan för att få flera att donera ägg! Kram

• Sleepingbeuty

Alla vi tappra..Vi ger inte upp!!! Lycka till nu. Någon gång ska det bli vår tur också.Kramar

• Misty

Hej!

"Syster J" ~ Jag gör äggdonation på Reproduktionscentrum på Akademiska. Har gjort en i december som tyvärr slutade i missfall men vi ska nu i april/maj göra vårat andra försök.
    Jag tycker att barnmorskorna man har kontakt med där är kanonbra och bryr sig verkligen.

"Jag är en äggdonator" ~ det du gör är fantastiskt och du hjälper många barnlösa par!

Kram Misty

• syster J

Misty: vad jag förstår så är det landstingsfinansierat försök som ni gör. Hur länge fick ni stå i kö innan det var dags för ert första försök?
    Beklagar ditt mf, vet hur hårt det känns =(
    Du skrev på din sida att du har högt fsh. Hur högt? Jag har 12 i fsh men får trots detta ut mellan 7-12 ägg vid mina ivf:er. Om jag förstår ditt inlägg rätt så har ni aldrig ens valt att pröva ivf utan gick direkt på ÄD, eller har jag fel?
    Önskar dig all lycka till vid nästa Äd och tack för ditt svar angående reproduktionscentrum =)

Tack sleepingbeuty!

Kram J

• HoppetKärleken

Syster J: Måster bara fråga är det din läkare som tycker du ska gå vidare med ÄD eller känner du själv att du "vill" göra det? Med tanke på att du dock blivit gravid två gånger av fem på dina egna ägg? Hoppas du inte missförstår frågan.

Har själv nämligen ett MF och ett MA i bagaget efter IVF men min läkare säger att se det positivt jag kan bli gravid och efter att ägget fäst och man fått ett positivt resultat har du samma chanser som vid en vanlig graviditet. Va jag menar tror du att det går bättre vid ÄD?

Hoppas du förstår vad jag menar.

Många kramar från mig till dig!

• Misty

syster J ~ jag har gjort 2 st ivf-försök men bägge fick avbrytas innan äggplock eftersom jag bara fick fram pyttesmå äggblåsor och inga ägg. Då blev vi rekommenderade av läkaren att göra äggdonation och han skcikade en remiss till Uppsala för 3 st försök där.

Några veckor efter det ringde de från Akademiska och sedan fick vi vänta ca 2 månader innan vi kom dit på samtal med kurator och läkare. Eftersom vi har anhörigdonator tog det sedan "bara" 6 månader innan vi gjorde vår äggdonation dvs i december.

Hör av dig om du har fler frågor!

Kram Misty

• Misty

Glömde skriva att sist jag mätte var mitt fsh-värde 18, gången innan det 36 så det halverades andra gången jag testade. Detta var nog 1,5 år sedan och efter det har jag inte mätt något mer.

Misty

• syster J

Hoppetkärleken: Nej det är vi själva som funderat på ÄD. Kände att vi borde göra något som bryter mönstret. En av läkarna på cvl sade att vi rimligen borde ha uppnått en fullgången graviditet på 5 försök och att "om han vore i våra kläder skulle titta på andra alternativ för att få barn".
    MEN...den andra läakren på cvl sade så här (klipper in ett inlägg jag skrev i en annan tråd, lite lat *ler*)

"Min sambo ringde igår till cvl för att meddela att vårt 5:e ivf gick åt skogen samt för att förhöra sig om vad läkaren tycker om vår fortsättning. Hade ju bestämt att det förmodligen var vårt sista försök men eftersom jag svarade så starkt på denna "nya" behandlingen som var den korta metoden med menopur så ville vi ändå höra doktorns utlåtande. Hör och häpna han sade att jag svarar mkt bra på behandlingarna eftersom jag får ut normalt med ägg (8, 8, 10, 7, 12 st) och att vi inte ska lägga stor vikt till tidigare mätta fsh:t, som var 12, eftersom mina äggstockar är pigga. Regeln är att man alltid utgår från högsta mätta värdet, men detta värde är ju föränderligt och eftersom jag inte fått färre ägg per försök och eftersom det nästan varje gång blivit ett topp/fint ägg så ser han inte mitt fsh som ett problem. Han sade att som det ser ut nu kommer jag kunna producera ägg till jag är 40 år. Allt kan iofs hända men med uträkning av hur många ägg jag får ut nu så var det så. Han skulle absolut inte råda oss att ge upp men han kan inte heller säga att vi ska kämpa vidare med ivf. Det är vårt val, om vi har ork och ekonomi. Han anser att vi haft otur och att det ser hoppfullt ut för oss.....tom borde vi kunna bli gravida på egen hand. Vi har aldrig fått en dom om att det inte skulle gå, men insett att det går trögt."

Klart att hoppet om att bli gravid genom eget genomgånget ivf, eller hemma i sänghalmen, INTE är borta. Men jag vet inte hur många ivf-försök till vi och vårt förhållande orkar med. Vid varje misslyckande eller vid mf så dör en liten bit av hjärtat.
    Är hur som helst så glad över läkarens utlåtande =) Och det lutar åt att vi kommer försöka med ett sjätte försök.
    Kram J

• HoppetKärleken

syster J jag förstår verkligen din frustration och de sista du skriver, hur många ivf och mf/ma klarar förhållandet, jag har ställt mig samma fråga. Har dock ett annat stort problem som vilar på mina axlar och det är att vi inte ens får adoptera eftersom jag har en kronisk sjukdom (psoriasisartrit, svår sådan, jag ber till högre makter nästan varje dag att han skall släppa till en lite bäbis till vår familj.

Hoppas ni orkar och jag håller tummarna för att ert nästa försök blir en liten bäbis!

Kram till er alla på alla hjärtans dag!

• Fiaflopp

WIIIIIIIIIIE vad glad jag blev nu vännen!!
    Nu MÅSTE vi ju ses snart och fira med en ö* eller 2

Svar på tråden Livet känns just nu så jä--la orättvist *suck*