• Cacca81

Hur mycket folsyra? Kostråd!

Hej!

Först av allt vill jag bara säga att det känns så otroligt skönt att veta att man inte är ensam där ute!
    Jag är 25 år och har fått 2 missfall på mindre än ett halvår. Första var i v.7 andra i v.5 så i ett väldigt tidigt skede.
    Vid andra missfallet så skrev läkaren ut magnesium, zink och TrioBe. TrioBe innehåller både B-vitamin och folsyra. Folsyran är bara på 0,8mg. Därför undrar jag nu att räcker det nu när jag ska försöka att bli gravid igen? Läste i några andra inlägg att man skulle ha 400-500mg/dag. =/ Blir så osäker och orolig nu.
    Har också försökt lägga om min kost och äta nyttigare. Äter inte godis eller kakor längre utan frukt istället. Dricker inte mjölk heller för det sa läkaren att jag inte skulle. Hatar att oroa mig hela tiden.

Har ni några andra bra saker jag ska tänka på så bara skriv!

Jättetacksam för svar!

Kram på er alla där ute!

• Svar på tråden Hur mycket folsyra? Kostråd!
  • Mael

Den rekommenderade dosen av folsyra är 400-500 MICROgram per dag, dvs 0,4-0,5 milligram. Så är det 0,8 mg i dina så du får i dig det du behöver.

Lycka till!

• stjärndamm

Det jag har hört att dem rekomenderar är multivitamin kvinna...
    Den har rätt mängd med både folsyra o järn....
    Vadå sa han att det inte var bra att dricka mjölk.. jag har hört tvärt om..... Varför var det inte bra?

• Ambina

Några förslag på vad man kan äta för att få i sig folsyra.
    I varje enskilt förslag så ingår 400 mg folsyra..
    (enligt "Reagera" som jag gick på)

1 glas apelsinjuice
    eller
    1 apelsin
    eller
    1 portion yoghurt
    eller
    1 portion bönor
    eller
    1 portion mörkgröna bladgrönsaker
    eller
    1 ägg

ifall du ville veta var man kan hitta folsyra

• FrökenBokmal

Om man tar folsyra i kosten så är det bättre än med piller säger en kemist och dietist jag känner... så ät bönor, havregryn, svamp, broccoli... kanske inte samtidigt

• Cacca81

Blir så glad av alla inlägg!

Tack Mae för att du förklarade det, nu känner jag mig mycket tryggare! =)

Till Stjärndamm - han frågade om jag drack mycket mjölk och jag sa nej. Då sa han att det var bra för det är bara barn som ska dricka mjölk. Var så upprörd när jag var där att jag inte tänkte på att fråga då. Har sen kollat lite själv på internet och då står det att det är inte bra med vitamin D som finns i mjölk. Speciellt så ska mannen minska sitt intag av calcium och D-vitamin, mjölk med låg fetthalt är oki. Stod även att mannen bör äta mer zink (12-15mg/dag) Plus äta mat med mycket c-vitamin. han bör inte dricka alkohol, äta mycket frukt, grönsaker, mejeriprodukter med låga fetthalter. Har inte ägnat så mycket tanke åt att min sambo behöver ändra sina vanor men nu försöker jag hålla min sambo i hårda tyglar *stackarn* =)

Tack Ambina och FrökenBokmal för er info. Dricker redan apelsinjuice varje dag och broccoli försöker jag äta en gång per vecka. Havregrynsgröt har jag försökt äta två dagar i rad nu men det smakar inte mumma, särskilt inte utan mjölk. =/Ska köpa hem lite yoghurt,bönor och svamp också. =)

KRAM

• stjärndamm

CACCA 81: Sa han det,.,,, tycker det låter konstigt.. för kalcium som finns i mjölk minskar risken för missfall... Jag har haft tre stycken missfall o tänker dricka mjölk nästa gång jag blir gravid... men man vet inte vad man ska göra.. alla säger ju så olika....

MUSSEBUS: Ja mitt val kvinna skulle det ju vara:)skrev lite fel!!

• Cacca81

Till stjärndamm

Tittade lite på internet och hamnade på en sida där någon frågade om just detta.

Kan jag få i mig för mycket D-vitamin?
    Kan jag få i mej för mycket D-vitamin under min graviditet, och kan det i så fall vara skadligt för fostret på något vis? Jag äter ett vanligt vitamin- och mineraltillskott för gravida som finns att köpa på apotek. Så äter jag också omega-3 kapslar dagligen. Har upptäckt att det på min yoghurt står att det är tillsatt extra D-vitamin. Och så är det väl med mjölken också. Kan jag få i mej skadliga doser?

D-vitamin är ett fettlösligt vitamin, liksom t ex A-vitamin. Av den orsaken kan man få i sig skadligt mycket av vitaminet eftersom kroppen lagrar istället för att göra sig av med överskott - enkelt uttryckt. Enligt Svenska Livsmedelsverkets rekommendationer ska man som gravid och ammande få i sig 10 mikrogram av vitaminet dagligen. Eftersom jag inte vet vilken vitamintablett du tar är det bäst att du själv tittar på burken och räknar efter hur mycket du får i dig . D-vitamin finns dessutom inte bara i mjölken du dricker utan också i exempelvis matfett, feta såser, fisk/skaldjur - särskilt fet fisk, ägg, fågel och fläsk. Äter du mycket fet fisk kan du snabbt nå upp i måldosen per dag.
    Det är dock stor skillnad på att överskrida det som är måldosen av D-vitamin och det som är en "överdos" så att säga. Äter du helt vanlig kost behöver du inte oroa dig för att överdosera, däremot om du tar flera olika vitaminpreparat och kombinerar det med mat som innehåller mycket D-vitamin så tycker jag det finns anledning att minska på de konstgjorda vitaminerna på burk.
    Vill du läsa mer finns information på www.slv.se.

Ska kolla vad min "vitaminer" innehåller. Annars så ska jag helt klart börja ha lite mjölk på min gröt. =))Äter du omega-3?

Kram

• Cacca81

Stjärndamm

Tittade på apotekets hemsida och såg att mina tabletter innehåller kalciumvätefosfat. Så jag tror att det var därför min läkare sa så. =)Jag får nog min rätta dos därigenom. Så ingen mjölk på gröten för mig! =/ *uff*

• Ankunge

Min akupunktör tyckte att jag skulle äta extra folsyra utöver Mitt val kvinna. Hon sa att man kissar ut överskottet. Detta tipsade hon om i samband med att jag var på akupunktur för att få hjälp med att bli gravid

Svar på tråden Hur mycket folsyra? Kostråd!