• iab

Skeptisk till pergotime

Hej
    Jag läste om någon som undrar varför man får utskrivet pergotime när man har regelbunden mens samt fungerande ägglossning. Detta har även hänt mig men jag känner mig skeptisk till att ta dessa piller när man vet att ägglossningen fungerar. Vetni om pergotime har någon annan fumktion än att hjälpa till med att ägglossa. Är det inte konstigt att min gynekolog inte tycker att det är nödvändigt att följa upp med VUL för att se så att jag inte börjar släppa en massa ägg.

• Svar på tråden Skeptisk till pergotime
  • angeliqe

HEj
    vad e VUL?

Jag ska nämligen börja äta pergotime idag!!! och det e varken fel på mig eller min man, men när jag har ätit dessa i fem dagar så, gör gyn.läk. ett ultraljud för att se när jag har ägglossning och plus att jag ska ta ett blodprov igen.det måste ju vara för att se nåt??????

jag känner som dig jag har fungerande ägglossning mm men måste ändå äta pergotime ,känns inte så roligt!

Ha de`!!!!!

• Goltlännig

VUL = Vaginalt ultraljud

Du kan klicka på endel ord (Tex VUL BM mm) de blir feta och lite lilla så får du en standar förklaring av förkortningen.

• Wednesday85

jo det kan ju vara bra att kolla upp hur många ägg det är.
    jag har antagligen ingen egen äl, och jag har fått göra vul efter avslutad pergokur.

• angeliqe

Jahaaa tack för info...e ny här haha!!!!!

• Elinblu

Selv om man har regelmessig egglösning på egen hånd, er det vanlig å pröve Pergotime - i alle fall i Norge. Kvaliteten på egglösningen kan bli bedre med dette medikamentet. Hvis man har kort lutealfase og mistenker progesteronmangel, kan Pergotime også bidra til at progesteronnivået blir höyere.

• Billan n

Har man "svag" ÄL:ning så brukar dom skriva ut pergotime eller om ÄL:ningen hoppar över vissa månader, men har du en fungerande regelbunden ÄL:ning så gör Pergotimen varken från eller till...Tyvärr....

• ljust

Nja, jag har hört att läkarna har sett att Pergotime kan ha en possitiv effekt även om man har en normal ägglossning, så det är nog inte bara vare sig från eller till dvs om man inte har stopp i äggledarna förståss..

• Billan n

så sa dom på sahlgrenska iallafall å dom borde ju verkligen veta sånt

• ljust

hörde detta just på Sahlgrenska, konstigt.

• Billan n

ja det kan man verkligen säga jaja då vet vi inte vad som stämmer

Svar på tråden Skeptisk till pergotime