Vi börjar med att byta ord:-)
Ord är makt så är det ju och ibland blir ord laddade med fel känslor, så låt oss byta ut vissa nyckelord till andra mindre "otrevligt" laddade ordval och se vad som händer
Sprack =bristning
Värk =Sammandragning
När jag hör orden "sprack" så får jag ett liknande skräcksenarium i huvudet som första gången jag såg alienfilmerna och den poppade upp ur magen på en man. Jag fick fjärde gradens bristning när min son föddes med sugklocka. Jag visste att jag skulle få en bristning i samma stund jag fick reda på att barnmorskan skulle använda sig av sugklocka, men vad jag även visste var, att vi kvinnor har ett fantastiskt läkekött nere i vårt underliv, samt att sjukvärden i dag kan ställa dem mesta till rätta om det mot förmådan skulle läka i hop lite annorlunda. Jag läkte ihop och har inte haft några problem med toalettbesök eller samlivet med min man. Självklart fick jag öva lite knipövningar efter förlossningen men jag är fullt återställd.
Jag vet att det finns undantag, men jag vill verkligen påminna om att det går väl i de flesta fall. Vi får bristningar, vi "spricker" inte. Välj ett mindre skräckmålande ord så kanske det känns till och med lite betryggande, även att ingen givetvis vill få en bristning överhuvudtaget
Värk, värkar...hela uttrycket andas "ont". Det är negativt och illavarslande. Vad kroppen gör när den går in i förlossningen är att den skapar sammandragningar, som är till för att hjälpa oss att föda fram våra barn. De är inte till för att skapa smärta, utan för att tillsammans med vår tillit ge oss det vi så länge "längtat" efter..barn. Vågor av sammandragningar (krafter) tar efter varandra och om vi tar EN sammandragning i taget och försöker att inte få panik över hur många vi har haft bakom oss eller som vi har framför oss, så krymper vi tidsperspektivet och undetlättar för oss själva (våra sinnen) och våra hårt arbetande kroppar
Slutligen och som alltid, jag har den största respekt inför allas födsloupplevelser. Jag vet att det som alltid är "lättare sagt än gjort" men som alltid vill jag sprida ljus och trygghet inför framtida förlossningar.
Kom igen tjejer, vi kan det här!!!
(Det finns inget fel sätt att föda barn på enligt mig. Kejsarsnitt eller vaginalt, men det är min innersta önskan att vi kvinnor lär oss att knyta ann till de stora inre krafter vi faktiskt har, för vi är gjorda till att kunna föda. Fysiskt och psykiskt)
KRAM