• hejentjej

recept till råstekt potatis nån???

ni vet som gratäng men utan gojs!

• Svar på tråden recept till råstekt potatis nån???
  • Josephine

Skär tunna skivor att rå potatis, jag brukar ha grillkrydda på. Men det fungerar med salt och peppar. Stek på medelvärme till potatisen är genomstekt.

• Dino78

Råstekt potatis steker man i stekpannan, rå.
    Ugnsstekt potatis steker man i ugn. Vill du ha det som utan gratäng så kan du skiva potatisen tunt och ha på massa vitlökssalt och några klickar smör och sen in i ugnen i 30-40 minuter. Gott är sen att lägga på kassler och klicka på vitlökssmör på det men det är lite mer avancerat

DIF i själ och hjärta
  • Nyfiken gul

råstekt potatis steker man i stekpanna...

jag brukar skiva supertunt i slantar och vända ner flingsalt, pressad vitlök och lite vitpeppar.

Steks i riktigt smör och helst i en järnpanna...

• Nyfiken gul

Råstekt potatis – 4 pers

8-12 potatisar (3/4 - 1 kg), 1 tsk salt, vitpeppar, 2 – 3 msk smör eller margarin, ev. vitlök, paprika eller rosmarin
    Borsta potatisen väl eller skala den. Skär den i 2-3 mm tjocka skivor. Det går fort i foodprocessor. Skölj potatisen så att en del av stärkelsen går bort och låt den rinna av riktigt väl. Torka den på en ren handduk eller hushållspapper.

Bryn matfettet i en stekpanna och låt potatisen få färg. Minska värmen och låt potatisen eftersteka tills den är mjuk, ca 15 min. Krydda med salt och nymald vitpeppar och ev. krossad vitlök (eller vitlökspulver), paprika eller grovt stött rosmarin.

• Nyfiken gul
    Ingredienser 4 port.:
    8 (ca 1 kg) potatis, skuren i tunna skivor smör salt svartpeppar

Så här gör du:
    Stek potatisen på medelgod värme i ca 20 minuter. Salta och peppra.

• Sencha

Intressant... Jag är uppvuxen med att råstekt potatis är tärnad.

Alltså: skala och tärna potatis. Smält smör. Stek. rör runt då och då.

Svar på tråden recept till råstekt potatis nån???