• mrskensington

folk som inte lyssnar färdigt

Det är så irriterande när jag försöker berätta något för någon, och personen avbryter mig med en fråga som skulle fått svar om personen bara hade lyssnat 10 sekunder till.

Vill man ha all information så snabbt som möjligt - lyssna färdigt. Det tar tre gånger så lång tid och fem gånger så mycket energi att berätta något för en avbrytare!

• Svar på tråden folk som inte lyssnar färdigt
  • Danbala

Äh, jag orkade bara läsa halva rubriken och halva inlägget, och tycker att:

Nej, jag rekommenderar att du använder ströbröd, inte mannagryn.

...

Cool

[En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
  • Danbala

(Jag håller alltså med, om det inte framgår... Oskyldig)

[En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
  • Butterscotch

Håller med om att det är irriterande med folk som avbryter innan man knappt hunnit säga klart en mening!

Men jag kan göra på det viset själv, men BARA när det är nån segskalle som ska försöka berätta nåt och aaaaaldrig lyckas komma till poängen. Då kan jag ställa en fråga bara för att komma vidare Det tar energi att lyssna på någon som är långsam alternativt tråkig också...

• mrskensington

Jag håller med dig Butterscotch, det kan vara en pina att lyssna på någon som aldrig kommer till saken. I mitt fall handlar det om att personen som lyssnar bara behöver hålla munnen stängd i max sju sekunder till för att få all information.

• ninanell

Danbala
    Ha ha!

Jag rekommenderar två cyklar istället för en, om man vill tillbaka vill säga...

Ja du ts.
    Människors tempo och egocentrism är såååå uttråkande.
    Det ska gå fort och genast styras in på enskild persons intresse.
    Tänk om man kunde prata utvecklande med varandra istället?

• tessan8micke

Åååh, min svärmor gör så..fast hon kan avbryta och börja prata om ngt helt annat.
    Man undrar ju om hon överhuvudtaget lyssnar på vad jag säger..Oftast är det hon som frågar något, och sen när man ska svara så får man inte svara klart!!
    Riktigt störande.
    Har märkt att min sambo har samma tendenser, fast inte när han pratar med mig, bara med andra. Jag påpekar det ofta för honom, tycker det är lite respektlöst att avbryta folk jämt.

• Göteborg
    tessan8micke skrev 2007-02-02 13:37:44 följande:
    Åååh, min svärmor gör så..fast hon kan avbryta och börja prata om ngt helt annat. Man undrar ju om hon överhuvudtaget lyssnar på vad jag säger..Oftast är det hon som frågar något, och sen när man ska svara så får man inte svara klart!! Riktigt störande.Har märkt att min sambo har samma tendenser, fast inte när han pratar med mig, bara med andra. Jag påpekar det ofta för honom, tycker det är lite respektlöst att avbryta folk jämt. www.knodden.blogspot.com
    Haha, har vi hittat samma kille eller Eller samma svärmor i vart fall, hon är jättego, men en riktig hejare på att avbryta och byta ämne!
  • Grisling

tessan8micke och Göteborg: Han träffar tydligen minst tre tjejer, för min svärmor kan också visa sådana tendenser. Fast det beror nog mest på att hon hör dåligt och vägrar använda sin hörapparat...

• Mamma Jessis

Min käre make slutar lyssna efter halva meningen då och då.... Och i sitt huvud förmulerar han då ett svar vilket bara blir fel... För där det skulle vara JA blir det NEJ och tvärtom.... Det blir en del tjafs om detta kan jag lugnt säga...

• Anonym (Suck)
    mrskensington skrev 2007-02-02 11:18:23 följande:
    folk som inte lyssnar färdigt

Det är så irriterande när jag försöker berätta något för någon, och personen avbryter mig med en fråga som skulle fått svar om personen bara hade lyssnat 10 sekunder till.

Vill man ha all information så snabbt som möjligt - lyssna färdigt. Det tar tre gånger så lång tid och fem gånger så mycket energi att berätta något för en avbrytare!

Jag skrev en tråd om detta ganska nyss, och jag hittade sedan din tråd. Vet tyvärr inte hur man länkar.

Precis, varför ber man berätta något som man vet att det tar tid att förklara (ofta behöver man ju också nämna en massa detaljer för att helheten ska bli begriplig!), för att sedan inte ens lyssna utan att avbryta med ett svar på vad man tror att den andre menar? Och eventuella frågor om detaljer kan man ta efteråt, annars kommer ju berättaren bara av sig och får hjärnsläpp och glömmer vad man skulle säga. 
  • Tobben

Min sambo är en sådan som avbryter och ställer frågor hela tiden.
    Om jag gör det mot henne så blir hon vansinnig och skriker åt mig.
    Lite oklart varför hon är så otålig.

Svar på tråden folk som inte lyssnar färdigt