• mom of a son

Partiell sfinkterruptur förra gången och gravid igen!

Hejsan!

Nån mer än jag som fick en partiell sfinkterruptur med första barnet?
    Jag hade en väldigt jobbig förlossning, och fick krysta i 4 tim 41 minuter, innan sonen kom fram i dagen med hjälp av sugklocka.

Nån mer nu som har en partiell och är gravid?

Hur känner ni inför nästa förlossning? Kan vi följas åt?

Hoppas på fler som känner som jag, oro och rädsla samtidigt som det är väldigt spännande med en liten baby till i familjen!

// Annika

• Svar på tråden Partiell sfinkterruptur förra gången och gravid igen!
  • ElizG

Här finns en till, nu gravid i 14 veckan. Hur långt gången e du ?

• mom of a son

Jag har gjort 12 veckor och 2 dagar. Hur gammalt är ditt första barn?

• karin06

samma här, en urjobbig första förlossning som slutade med klocka och bristningar på alla håll och kanter. Min dotter är två år och nästa barn väntas i maj, är i v 23 nu. Jag lever på hoppet att första förlossningen är "hundgörat", mestadelen går nästkommande förlossningar nästan alltid bättre. Men orolig är man och undrar om man klarar en sådan jobbig förlossning en gång till? klarar man det mentalt och fysiskt? hur mycket stryk tar kroppen efter klockor och annat krångel och om det blir samma sak igen? Men visst ska det bli kul med en liten igen, men jag skulle gärna slippa förlossningen.

• mom of a son

KARIN06

Jag var med om samma som du! Vi åkte in på förlossningen dagen före och kom in vid 15 tiden. Förlossningen startade sen på natten vid 03-04. Jag var 3-4 cm öppen kl. 07 och 7 cm öppen vid 08. Där fick jag också mina krystvärkar. Johan är född 12;41. Jag krystade i 4 tim 41 minuter. Till slut kom han ut, med hjälp av sugklockan. Jag fick en s k partiell ruptur.

Är nu rädd att det ska bli samma igen! Min son hade 38,5 cm runt huvudet, vägde 4495 och var 52,5 cm lång. Till råga på allt han jag inte få annan smärtlindring än lustgasen. Jag fick också värkstimulerande dropp.

Inför nästa förlossning, som jag VILL VILL VILL göra vaginalt, går jag i stödsamtal på Viktoriagruppen som hör till förlossningen. Där kan man få prata och prata och prata om sin rädsla och resonera och allt sånt. Det är en barnmorska som är samtalsterapeut.

Har ni nån sån grupp hos er?

Svar på tråden Partiell sfinkterruptur förra gången och gravid igen!